En Guldäggs-gala att minnas

Årets Guldäggsgala är minnesvärd av flera skäl. Inte minst av det faktum att den blev av, detta märkliga år. Den digitala galan var en bra lösning på ett ovanligt problem och en utmärkt påminnelse om hur viktig bra, högkreativ reklam är. 

Det har alltid funnits folk som inbillat sig att Guldägg och andra reklampriser bara är bransch-narcissism till ingen annan nytta än att blåsa upp redan sprickfärdiga egon.

Jag har stött på dem många gånger under de år som jag bevakat reklam och marknadsföring. De har kommit från alla möjliga företag och branscher. Till och med från byråer. Men de har alla haft en sak gemensamt – de har aldrig varit representanter för de starkaste, mest framgångsrika, älskade och lönsamma varumärkena.

De har aldrig förstått reklamens verkliga betydelse. 

För reklam är bensinen till näringslivets motor och skapar arbetstillfällen och intäkter som kan hålla samhällsmaskineriet snurrande.

Reklamen är också viktig för demokratin, som Kom påminde om i sin Guldäggsannons i Dagens Industri. Demokrati är beroende av fria medier. Och fria medier är beroende av annonsintäkter.  

Så här skrev Kom i sin annons:

Så långt Kom!

Urban Hilding, som idag är vd på mediebyrån Hear, var för 15 år sedan annonsdirektör på Bonniers. Han räknade då ut att prenumerationspriserna skulle behöva höjas 2,6 gånger om annonserna försvann. Men det var under förutsättning att alla prenumeranter skulle finnas kvar! 

Dagens krympande reklamkaka är en fara för demokratin.

Guldäggets betydelse för reklamen är självklar. Guldäggsutdelningen är reklamårets nyårsafton och bokslutet över ett års kreativitet. Denna så viktiga faktor för reklamens effekt. Det tål att påminna om. Gång på gång. 

Att hög kreativ nivå ger bäst effekt illustreras också tydligt av att en mycket stor andel av de kampanjer som får ta emot 100- eller 75-wattare också har belönats med guld eller silverägg.
Guldägget är en temperaturmätare på kreativiteten och en sporre för kommunikatörer att göra bättre jobb. Precis som Kasper Salin-priset är en temperaturmätare och sporre för arkitekturen. Ja, som Oscarsutdelningen, Guldbaggegalan, Nobelpriset. You name it.

Jag har hunnit med några galor genom åren. När jag var på min allra första, var Koms förre ordförande, David Orlic, bara några månader gammal.  Det var 1983 och jag gjorde min praktiktermin på Journalisthögskolan på Resumé. Då skickades jag till Guldäggsutdelningen för att bevaka den som någon slags Gala-Petter (en typ av uppdrag som jag aldrig varit bekväm i). 

Det finns förstås en hel del att minnas från Guldäggsgalor genom åren. Bra och mindre bra. 

Ingen som var med på galan på Älvsjömässan 1990 har glömt den, även om många nog försökt förtränga den. Det var året då inte ett enda guldägg delades ut. Något som juryns ordförande Lars Öhjne, redan i sitt inledningstal meddelade gästerna. Ett mer effektivt sätt att få luften att går ur en tillställning har nog aldrig skådats.

Under mina första 5-6 Guldäggsgalor var tekniken ofta en rätt sorglig historia. Ofta gick något fel. Projektorn som skulle visa nominerade kunde haka upp sig, eller visa vinnaren för tidigt exempelvis. Det var på den tiden, när ideella branschkrafter fick ta på sig ansvaret för hela arrangemanget. Proffs som kreatörer, men amatörer i eventbranschen.

Aldrig hade man väl då kunnat ana att det en vacker dag skulle vara just tekniken som räddade hela galan. 

För så blev det ju i år. 

Guldäggsgalan bytte dag och plats. Från ett torsdagskvällsparty i Stockholm till fredag lunch vid datorn eller på läsplattan, var helst i Sverige den var placerad. Flera byråer hade säkert samlat sina medarbetare, andra festade kanske mer på distans.

Men Guldäggsutdelningen var en lika viktig händelse som någonsin. Kanske till och med mer än någonsin, ett år som detta!

Så jag satte på mig mascara, dagen till ära (det har ju inte varit så många tillfällen under de senaste månaderna när det har känts nödvändigt). Hällde upp nybubblat vatten från Sodastreamern i ett fint glas och avnjöt den budade Guldäggslunchen på lite snyggt porslin framför datorn. Lagom till kaffet och desserten, började prisutdelningen.

En prisutdelning som, jag tycker, kan lära arrangörerna en hel del inför framtiden.

För i år fick verkligen de nominerade och vinnande bidragen en tydlig huvudroll. De lyftes upp till den nivå där den hör hemma i ett sådant här sammanhang. De blev tydliga, på ett sätt som är omöjligt när det sitter flera hundra glatt sorlande personer vid dukade middagsbord och många har avståndet av en halv fotbollsplan till scenen eller närmaste monitor. 

Sanna Tidbeck och Hanna Dorsin stod ensamma på scenen på Stockholm Waterfront. De var samspelta och avspända. De tog tillräckligt med tid på sig för att vi skulle hinna se och ta till oss bidragen. Deras korta telefonsamtal med Guldäggsvinnarna blev både mer intressanta och innehållsrika än tidigare vinnarintervjuer på scenen. Speciellt som man också kunde höra vad vinnarna sa. 

Visst var det tråkigt att branschen inte fick tillfälle att träffas och mingla. Det är ju också en viktig del av Guldäggsgalan. Men själva prisutdelningen vann definitivt på det här upplägget.

Och sponsorerna måste vara väldigt nöjda. Aldrig har de fått någon större uppmärksamhet på scenen, mer än med sina loggor bildskärmarna innan allt drar igång. Men i år fick de vara med hela tiden. Konferenciererna googlade, kollade vad DN skrev och bjöds på kaffe av Stockholm Waterfront. Det var inte löjligt påträngande utan mer en rart kreativ påminnelse om att också sponsorer spelar en stor roll i sådana här sammanhang.

Facit från dagen var att Åkestam Holst NoA är landets mest kreativa byrå just nu, eller i varje fall 2019, om man räknar i utmärkelser. Byrån sopade mattan med konkurrenterna och tog hem fyra guld och tolv silver. 

De annonsörer som hade störst framgång var Apotek Hjärtat, med två guld och två silver, Pressbyrån, med två guld, ett silver, Burger King som tog emot ett guld och två silver, lika många som Volvo Cars. Norrlands Guld belönades med fem silver.

Jag lyfter på hatten och säger, som Hanna Dorsin (nästan): Kuckelikul!

Om någon, mot förmodan, inte sett hela prislistan så lägger jag in Koms pressrelease här nedanför:

KATEGORI AKTIVERING

Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner

Kategoriordförande: Hanna Belander

Ledamöter: Lina Brunzell, Martin Lundgren, Max Hultberg, Rojan Munthe, Stephanie Moradi, Zeynep Sahin

Guldägg

Bidragsnamn: 50/50        

Uppdragsgivare: Burger King    

Tävlande byrå: INGO Sthlm

Motivering: Stort grattis Ingo Sthlm och Burger King till ett mycket välförtjänt ägg. Trots tufft motstånd och ovanligt många Guldäggsvärdiga bidrag, var det ändå ett som stack ut som en solklar vinnare redan från början. En sådan där pangidé som gör alla oss andra avundsjuka. Så enkelt och genialt och dumt och smart på samman gång. Helt omöjligt att motstå. Det var till och med så att vegetarianerna i juryn funderade på om det inte hade varit värt att dra en chansning. Och för den som i framtiden funderar över vad som egentligen menas med ”aktivering” kan man hädanefter hänvisa till Guldäggsboken 2019. Bättre än så blir det inte. 

Silverägg

Bidragsnamn: A Hard Pill To Swallow        

Uppdragsgivare: Apotek Hjärtat    

Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Bidragsnamn: The E.V.A. Initiative        

Uppdragsgivare: Volvo Car Corporation    

Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors

Bidragsnamn: The Not Big Macs        

Uppdragsgivare: Burger King

Tävlande byrå: INGO Sthlm

Bidragsnamn: Ölavtalet        

Uppdragsgivare: Norrlands Guld

Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Diplom

Bidragsnamn: Abbey Road    

Uppdragsgivare: Volkswagen    

Tävlande byrå: NORD DDB Stockholm

Bidragsnamn: Bara Pjölk Smakar Pjölk    

Uppdragsgivare: Oatly    

Tävlande byrå: Oatly Department Of Mind Control

Bidragsnamn: DO Black    

Uppdragsgivare: Doconomy    

Tävlande byrå: RBK

Bidragsnamn: Entréstrumpor    

Uppdragsgivare: Fotografiska    

Tävlande byrå: ORD&BILD

Bidragsnamn: VIKTIGT MEDDELANDE TILL ALLMÄNHETEN    

Uppdragsgivare: Pressbyrån/Reitan Convenience    

Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

KATEGORI ANNONSERING

Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner

Kategoriordförande: Alexander Fredlund

Ledamöter: Christina Knight, Anna Boberg, Fredric Thunholm, Jakob Swedenborg, Mattias Dahlqvist, Molly Rennéus

Guldägg

Bidragsnamn: Om världen inte får se.        

Uppdragsgivare: Pressbyrån/Reitan Convenience    

Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Motivering: På samma ögonblickliga sätt som dessa ikoniska bilder förändrade hur vi såg på krig, konflikter och elände lyckas dessa annonser förmedla hur viktigt det är med pressfrihet. Genom att ta bort det som väckte känslor i originalbilderna lyckas man skapa annonser som verkligen berör. Världen behöver få se bilder som dom här och det behövs annonser som dom här för att påminna om det.

Silverägg

Bidragsnamn: Barnäktenskap    

Uppdragsgivare: Unicef    

Tävlande byrå: TBWA Stockholm

Bidragsnamn: Den Clarityn 10 mg nu kommer    

Uppdragsgivare: Apotek Hjärtat    

Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Bidragsnamn: Peter och Fredrik fick till en öl    

Uppdragsgivare: Norrlands Guld    

Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Bidragsnamn: Sveriges lyxigaste matkasse    

Uppdragsgivare: Nordiska Kompaniet    

Tävlande byrå: Garbergs

Diplom

Bidragsnamn: Den funktionsnedsatta annonsen

Uppdragsgivare: Arbetsförmedlingen    

Tävlande byrå: Le Bureau

Bidragsnamn: En god jul till    

Uppdragsgivare: Hjärtebarnsfonden    

Tävlande byrå: Milk

Bidragsnamn: Nyårsannonsen    

Uppdragsgivare: SJ    

Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors

Bidragsnamn: Ölavtalet    

Uppdragsgivare: Norrlands Guld    

Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

KATEGORI AUDIO

Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner

Kategoriordförande: Lina Brunzell

Ledamöter: Hanna Belander, Martin Lundgren, Max Hultberg, Rojan Munthe, Stephanie Moradi, Zeynep Sahin

Guldägg

Bidragsnamn: VIKTIGT MEDDELANDE TILL ALLMÄNHETEN        

Uppdragsgivare: Pressbyrån/Reitan Convenience    

Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Motivering: Årets guldägg i kategori Audio går till Hesa Fredrik, eller ja till er (Åkestam Holst NoA och Pressbyrån) som lyckades hijacka den tjutande signalen om “viktigt meddelande till allmänheten” med ett ännu viktigare meddelande – det är dags för trefika.  Vi var alla enade om att detta bidrag verkligen utvecklar kategorin och öppnar upp för fler smarta, kreativa idéer i framtiden. Och från och med nu kommer vi alltid bli sugna på kaffe när larmet går. Hatten av!

Silverägg

Bidragsnamn: Triss-tunes – reggae, punk och jul    

Uppdragsgivare: Svenska Spel Tur, Triss    

Tävlande byrå: King

Diplom

Bidragsnamn: Nyårsdikten 2.0    

Uppdragsgivare: Mind    

Tävlande byrå: TBWA Stockholm

Bidragsnamn: Wilhelm Scream    

Uppdragsgivare: Samsung Electronics Nordic    

Tävlande byrå: Wenderfalck

KATEGORI DIGITALT

Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner

Kategoriordförande: Petra Albrektson

Ledamöter: Magnus Ivansson, Ellinor Ekström, Karl Risenfors, Louise Lundqvist, Nico Bonassi, Per-Olof Lundgren

Guldägg

Bidragsnamn: Mönstringslinsen        

Uppdragsgivare: Rekryteringsmyndigheten    

Tävlande byrå: Familjen

Motivering: Med en enkel och sann insikt kring förberedelse och nervositet löser Mönstringslinsen ett konkret kommunikationsproblem på ett modernt och relevant sätt. 

Valet av plattform sänker barriären för målgruppen att ta del av aktiviteten på ett naturligt och underhållande sätt.

Stort grattis till byrån, arbetsgruppen och Rekryteringsmyndigheten till ett fint och välgjort hantverk, elegant, relevant och smart.

Silverägg

Bidragsnamn: 50/50    

Uppdragsgivare: Burger King    

Tävlande byrå: INGO Sthlm

Bidragsnamn: Ölavtalet    

Uppdragsgivare: Norrlands Guld    

Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Diplom

Bidragsnamn: Ett Högt Pris    

Uppdragsgivare: Civil Rights Defenders    

Tävlande byrå: Prime Weber Shandwick

Bidragsnamn: Grönborg Live    

Uppdragsgivare: Oddset, Svenska Spel Sport & Casino    

Tävlande byrå: Perfect Fools 

Bidragsnamn: The E.V.A. Initiative    

Uppdragsgivare: Volvo Car Corporation    

Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors

KATEGORI FÖRPACKNINGSDESIGN

Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner

Kategoriordförande: Anders Kornestedt

Ledamöter: Sara Hildén-Bengtsson, Cornelia Waldersten, Greg Brown, Greger Ulf Nilsson, Linus Östberg, Parasto Backman

Guldägg

Bidragsnamn: Tjoget Above the Clouds        

Uppdragsgivare: SAS & Tjoget    

Tävlande byrå: Open Studio 

Motivering: Guldägg till Tjoget för några av de mest innehållsrika etiketterna någonsin: Nitton moln, tre flygplan, en båt och ett ufo. Sjutton hus, ett torn och två fågelholkar. Arton kvinnor (som alla heter Mary), två stjärnor, en regnbåge och mycket mera. När du sitter på ett flygplan har du all tid i världen att studera en förpackningsdesign. Fyndigt, kongenialt och ovanligt relevant.

Silverägg

Bidragsnamn: Husmanskost    

Uppdragsgivare: Pontus Frithiof    

Tävlande byrå: Frankenstein Studio

Bidragsnamn: Play Food from the Future    

Uppdragsgivare: WIN WIN Awards    

Tävlande byrå: Happy F&B/Forsman & Bodenfors

Diplom

Bidragsnamn: Positano (Yes)    

Uppdragsgivare: Positano    

Tävlande byrå: Open Studio

KATEGORI HANTVERK

Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner

Kategoriordförande: Alexander Elers

Ledamöter: Emma Rosas Hott, Frenne Hirani, Gustav Egerstedt, Linnea Roxeheim, Malin von Werder, Viktor Skogqvist

Guldägg

Bidragsnamn: Above and beyond        

Uppdragsgivare: Com Hem    

Tävlande byrå: M&C Saatchi

Motivering: En storslagen upplevelse sällan skådad i svensk reklam. 

Med en oerhört kvalitativ produktion i världsklass där varenda liten detalj överösts av hantverkskärlek blåstes vi nästan av jurystolarna.

Det är vackert, spännande och inlevelsefullt. Ett bidrag som når svindlande höjder.

Silverägg

Bidragsnamn: Höna av en fjäder    

Uppdragsgivare: SVT    

Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Bidragsnamn: Livet! LO – Facket Försäkrar    

Uppdragsgivare: LO Facket Försäkrar    

Tävlande byrå: Svensson Kommunikation

Bidragsnamn: När barn berättar    

Uppdragsgivare: Bris    

Tävlande byrå: Volt

Bidragsnamn: När livet vänder    

Uppdragsgivare: Cancerfonden    

Tävlande byrå: King

Bidragsnamn: Opening the Opera    

Uppdragsgivare: Kungliga Operan    

Tävlande byrå: DVA Studio

Diplom

Bidragsnamn: Barncancerfonden    

Uppdragsgivare: Barncancerfonden    

Tävlande byrå: Aspekt/Garbergs

Bidragsnamn: För Erica    

Uppdragsgivare: McDonald’s    

Tävlande byrå: NORD DDB Stockholm

Bidragsnamn: Go ahead, eat like a vegan    

Uppdragsgivare: Oatly    

Tävlande byrå: Oatly Department Of Mind Control

Bidragsnamn: Investera i din sömn    

Uppdragsgivare: Sova    

Tävlande byrå: Garbergs

Bidragsnamn: The musical massacre 2    

Uppdragsgivare: Elmsta 3000 horror fest    

Tävlande byrå: GEAB

Bidragsnamn: Things    

Uppdragsgivare: Volvo Car Corporation    

Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors

Bidragsnamn: Välkommen till Folknätet    

Uppdragsgivare: Telia    

Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors

KATEGORI IDENTITETSDESIGN

Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner

Kategoriordförande: Sara Hildén-Bengtsson

Ledamöter: Anders Kornestedt, Cornelia Waldersten, Greg Brown, Greger Ulf Nilsson, Linus Östberg, Parasto Backman

Guldägg

Bidragsnamn: Positano (Yes)        

Uppdragsgivare: Positano    

Tävlande byrå: Open Studio 

Motivering: Juryn ger guldägget till en identitet skapad med sax, sötma och syra. Med få och enkla element har man på ett lustfyllt sätt skapat en stor helhet. Positano (Yes) identitet har en äkthet och direkthet som ingen i juryn kunde värja sig mot.

Silverägg

Bidragsnamn: Fading Stories    

Uppdragsgivare: Raoul Wallenberg Academy    

Tävlande byrå: Sunny at Sea

Diplom

Bidragsnamn: Till alla julmänniskor och alla andra    

Uppdragsgivare: Åhléns    

Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors

Bidragsnamn: Polestar    

Uppdragsgivare: Polestar    

Tävlande byrå: Stockholm Design Lab

KATEGORI INNOVATION

Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner

Kategoriordförande: Magnus Ivansson

Ledamöter: Petra Albrektson, Ellinor Ekström, Karl Risenfors, Louise Lundqvist, Nico Bonassi, Per-Olof Lundgren

Guldägg

Bidragsnamn: The E.V.A. Initiative        

Uppdragsgivare: Volvo Car Corporation    

Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors

Motivering: Bidraget The E.V.A. Initiative vinner Guldägg för att de på ett innovativt sätt belyser och samtidigt erbjuder en lösning på ojämlikheter i säkerhet mellan kön i bilindustrin. På ett sätt som dessutom ligger helt i linje med Volvos varumärkesplattform och strategi. Initiativet baseras på krockdata från olika kroppsstorlekar och kön som samlats in under 50 år. Data som man nu fritt delar med sig av för att säkerställa att fler biltillverkare ska kunna erbjuda säkrare körning till alla i bilen. Ordningen är på väg att bli återställd. Och det är guld värt.

Silverägg

Bidragsnamn: 50/50    

Uppdragsgivare: Burger King    

Tävlande byrå: INGO Sthlm

Bidragsnamn: DO Black    

Uppdragsgivare: Doconomy    

Tävlande byrå: RBK

Bidragsnamn: Mönstringslinsen

Uppdragsgivare: Rekryteringsmyndigheten    

Tävlande byrå: Familjen

Diplom

Bidragsnamn: A Hard Pill To Swallow    

Uppdragsgivare: Apotek Hjärtat    

Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Bidragsnamn: Ölavtalet    

Uppdragsgivare: Norrlands Guld    

Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

KATEGORI INTEGRERAT

Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner

Kategoriordförande: Martin Lundgren

Ledamöter: Hanna Belander, Lina Brunzell, Max Hultberg, Rojan Munthe, Stephanie Moradi, Zeynep Sahin

Guldägg

Bidragsnamn: A Hard Pill To Swallow        

Uppdragsgivare: Apotek Hjärtat    

Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Motivering: Aldrig har det varit lättare att bombardera folk med reklam. Aldrig har folk varit mindre sugna på att bli bombarderade med reklam. Apotek Hjärtat har skapat en integrerad kampanj som inte tävlar i antal enheter utan leder med en idé som fått oss att uppmärksamma ett ämne många inte orkar eller vill prata om. Det är en gyllne påminnelse om att fantastiska idéer fortfarande är det starkaste pillret mot reklamtrötthet.

Silverägg

Bidragsnamn: Get Smoooth    

Uppdragsgivare: Klarna    

Tävlande byrå: NORD DDB Stockholm

Bidragsnamn: The E.V.A. Initiative    

Uppdragsgivare: Volvo Car Corporation    

Tävlande ​byrå: Forsman & Bodenfors

Bidragsnamn: Ölavtalet    

Uppdragsgivare: Norrlands Guld    

Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Diplom

Bidragsnamn: Spola Mjölken    

Uppdragsgivare: Oatly    

Tävlande byrå: Oatly Department Of Mind Control

KATEGORI KORTARE FILMER

Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner

Kategoriordförande: Magnus Jakobsson

Ledamöter: Sophia Lindholm, Daniel Wall, Erik Lindqvist, Gisela Andersson, Linnéa Gardefjord, Maria Lashari

Guldägg

Bidragsnamn: Var Smak Har Sin Tid    

Uppdragsgivare: Oatly    

Tävlande byrå: Oatly Department Of Mind Control

Motivering: En film som med ett fantastiskt hantverk, en oerhörd träffsäker copy och en kaxighet som inte tillåts någon annan än Oatly går ”Vår smak har sin tid” rakt in i hjärtat.

Att låta Kjell Bergqvist bli en symbol för en hel motsträvig generation och sedan avslöja honom som en trojansk häst är inget mindre än genialt. 

När kommunikation är som bäst, förmågan att långt utanför en film, engagera och skapa debatt – i ett helt land.

Silverägg

Bidragsnamn: Living La Vida Loka    

Uppdragsgivare: Loka    

Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Bidragsnamn: Maurten Unofficial    

Uppdragsgivare: Maurten    

Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Bidragsnamn: När barn berättar    

Uppdragsgivare: Bris    

Tävlande byrå: Volt

Diplom

Bidragsnamn: Ge drömmen en chans på fredag

Uppdragsgivare: Svenska Spel Tur, Eurojackpot    

Tävlande byrå: King

Bidragsnamn: Höna av en fjäder    

Uppdragsgivare: SVT    

Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Bidragsnamn: Osötad Ketchup    

Uppdragsgivare: Felix/Orkla Foods    

Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Bidragsnamn: The Early End    

Uppdragsgivare: Sector Alarm    

Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

KATEGORI LÄNGRE FILMER

Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner

Kategoriordförande: Sophia Lindholm

Ledamöter: Magnus Jakobsson, Daniel Wall, Erik Lindqvist, Gisela Andersson, Linnéa Gardefjord, Maria Lashari

Guldägg

Bidragsnamn: När livet vänder        

Uppdragsgivare: Cancerfonden    

Tävlande byrå: King

Motivering: Det finns saker som inte går att blunda för. Saker som en filmjury inte heller kan blunda för.

Det är inte första gången den emotionella bergochdalbana som är cancer skildras i en fantastisk reklamfilm. Men det är kanske första gången det görs såhär bra. Att på detta sätt berätta om något av det svåraste som kan drabba en familj är värt kategorins finaste pris.

Grattis, King och Cancerfonden!

Silverägg

Bidragsnamn: Höna av en fjäder    

Uppdragsgivare: SVT    

Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Bidragsnamn: The musical massacre 2    

Uppdragsgivare: Elmsta 3000 horror fest    

Tävlande byrå: GEAB

Diplom

Bidragsnamn: Dear Condom II    

Uppdragsgivare: RFSU AB    

Tävlande byrå: House of Radon

Bidragsnamn: Det är inte tanken som räknas    

Uppdragsgivare: Unicef    

Tävlande byrå: TBWA Stockholm

KATEGORI PR

Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner

Kategoriordförande: Marta Karlqvist

Ledamöter: Canan Yasar, Ebba Hultengren, Ellinor Irving, Hannes Kerstell, Johan Yilmaz, Patrick Kampmann

Guldägg

Bidragsnamn: A Hard Pill To Swallow    

Uppdragsgivare: Apotek Hjärtat    

Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Motivering: Jesus må ha gjort vin av vatten. Och vin i all ära. Men här ökades komplexiteten genom att faktisk medicin utvanns ur vattnet. En “anti-medicin” som med sin skadliga cocktail ger hög innovativ kraft och vänder på perspektivet för att skapa uppmärksamhet kring föroreningar från medicintillverkning. Med en stabil bas i forskning, en stark idé och design, förtjänar kampanjen vår uppmärksamhet och skapar en faktisk förändring genom en ny märkning. Ett textboksexempel på hur modern PR bör drivas som kommer att vara en måttstock även när mycket vatten hunnit rinna under broarna.

Silverägg

Bidragsnamn: DO Black    

Uppdragsgivare: Doconomy    

Tävlande byrå: RBK

Bidragsnamn: The E.V.A. Initiative    

Uppdragsgivare: Volvo Car Corporation    

Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors

Diplom

Bidragsnamn: Google BAdWords    

Uppdragsgivare: Bris    

Tävlande byrå: Volt

Bidragsnamn: Lost & Sold    

Uppdragsgivare: SL    

Tävlande byrå: Ehrenstråhle

KATEGORI UTOMHUS

Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner

Kategoriordförande: Christina Knight

Ledamöter: Alexander Fredlund, Anna Boberg, Fredric Thunholm, Jakob Swedenborg, Mattias Dahlqvist, Molly Rennéus

Guldägg

Bidragsnamn: Billboard Hotels    

Uppdragsgivare: McDonald’s    

Tävlande byrå: NORD DDB Stockholm

Motivering: Guldägget går till ”Billboard Hotels” för en idé helt i linje med McDonald’s satsning på hållbarhet och ett mer ’grönt’ erbjudande.

Dessutom är idén i sig ett smart, enkelt och kreativt utnyttjande av redan befintliga utomhusytor. Det gör det enkelt för franchisetagare att konkret och lokalt bidra till en mer hållbar värld och samtidigt visa att en stor aktör som McDonald’s gör skillnad i en angelägen fråga.

Silverägg

Bidragsnamn: Barn och cancer hör inte ihop    

Uppdragsgivare: Barncancerfonden    

Tävlande byrå: Garbergs

Bidragsnamn: VIKTIGT MEDDELANDE TILL ALLMÄNHETEN    

Uppdragsgivare: Pressbyrån/Reitan Convenience    

Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Bidragsnamn: Ölavtalet    

Uppdragsgivare: Norrlands Guld    

Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA

Diplom

Bidragsnamn: Dear Haters    

Uppdragsgivare: SL    

Tävlande byrå: Garbergs

Bidragsnamn: McMack    

Uppdragsgivare: McDonald’s    

Tävlande byrå: NORD DDB Stockholm

Bidragsnamn: Sista brevet    

Uppdragsgivare: Make a Change    

Tävlande byrå: NORD DDB Stockholm

Bidragsnamn: Welcome to my hometown    

Uppdragsgivare: Arbetsförmedlingen    

Tävlande byrå: Le Bureau

Bidragsnamn: Ät Bättre    

Uppdragsgivare: KRAV    

Tävlande byrå: ANR BBDO

SPECIALPRIS GULDBLICK

Guldblicksakademien 2020:  Tove Langseth (Ständig Sekreterare), Rikard Holst, Karin Frisell, Johan Landin, Tomas Granath, Lars Elfman, Clara Uddman, Petter Swanberg, Jesper Hellzén

Vinnare

Bidragsnamn: The musical massacre 2    

Uppdragsgivare: Elmsta 3000 horror fest    

Tävlande byrå: GEAB    

Art Directors: Gustav Egerstedt & Alexander Rehnby

Motivering: Årets pristagare vinner tack vare den mordiska beslutsamheten, diaboliska envisheten och knivskarpa formkänslan. Juryn chockades av den grymt säkra regin, fasansfullt utstuderade grafiken och det övernaturligt pricksäkra visuella språket. Det är med skräckblandad förtjusning som vi hälsar Gustav Egerstedt och Alexander Rehnby välkomna in i Guldblicksakademien tack vare deras jobb Musical Massacre 2! Stort Grattis!

Övriga nominerade

Bidragsnamn: Get Smoooth    

Uppdragsgivare: Klarna    

Tävlande byrå: NORD DDB Stockholm     

Art Directors: Clara Uddman, Petter Swanberg & Jesper Hellzén

Bidragsnamn: Go ahead, eat like a vegan    

Uppdragsgivare: Oatly    

Tävlande byrå: Oatly Department Of Mind Control    

Art Director: Björn Lindén

SPECIALPRIS GULDSKRIFT

Guldskriftsakademien 2020: Anna Qvennerstedt (Ständig Sekreterare), Johannes Ivarsson, Olle Langseth, John Schoolcraft, Anna Boberg, Lina Franzon, Ida Backman, Magnus Jakobsson, Fredric Thunholm

Vinnare

Bidragsnamn: Den Clarityn 10 mg nu kommer    

Uppdragsgivare: Apotek Hjärtat    

Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA    

Copywriter: Petter Nylind

Motivering: Det är otroligt svårt att vinna guldskrift. Varje ord i varje bidrag vägs på guldvåg av en handfull synnerligen kinkiga copywriters. Därför är årets vinnare kanske den mest briljanta någonsin. För hen har lyckats med den oerhörda bedriften att vinna guldskrift utan att behöva skriva ett enda ord själv.

Ena halvan är skriven av en gammal psalmist – den andra av någon underbetald farmaceut. Men kombinationen är så pass genial att segern ändå är solskyddsfaktor 12!

Stort grattis till Israel Kolmodin (som gick ur tiden för drygt 300 år sedan), random medarbetare på Apotek Hjärtat – men framförallt – Petter Nylind på Åkestam Holst NoA för Den Clarityn 10 mg nu kommer!

Övriga nominerade

Bidragsnamn: Text på kartong    

Uppdragsgivare: Delicato    

Tävlande byrå: NORD DDB Stockholm    

Copywriter: Frida Siversen Ljung

Bidragsnamn: Triss-tunes    

Uppdragsgivare: Svenska Spel Tur, Triss    

Tävlande byrå: King    

Copywriter: Hedvig Hagwall Bruckner

PLATINAÄGGET

utses av Platinakademien 

Mottagare: Johan Renck

Motivering: 

TITANPRISET

Utses av KOMMs styrelse

Mottagare: Robyn

Motivering: I ett kvartssekel har Robyn burit Sveriges musikfana med skyhög kreativ integritet. Hennes mottaglighet och nyfikenhet för det okända har gjort henne till en av världens mest inspirerande kommunikatörer och kreatörer. Hennes musik, banbrytande framträdande, värderingar och intresse för teknik skapar en unik vision som bryter ny kommunikativ mark gång på gång. Hon är även en av vårt samhälles starkaste röst för att inspirera och engagera fler unga tjejer i vetenskap, teknik och matematik.

KYCKLINGSTIPENDIET

Jury 2020: Gabor Palotai, Mary Lee Copeland, Michal Sitkiewicz, Sedir Ajeenah, Shirin Troëng

Mottagare: Anna Salonen

Motivering: Med en till synes outtömlig energi och formstyrka har den här personen lyckats skapa imponerande idéer som rör sig bortom tid och rum. Under kort tid har hon redan hunnit med att rätta till historiska misstag, adressera samtida frågor och utnyttja framtidens teknik. Med en sån här bredd kan vi inte göra något annat än att här och nu tilldela henne kycklingstipendiet. Stort grattis Anna Salonen!

Mottagare: Martin Noreby & Simon Lublin

Motivering: Genom sina jobb lyckas de med bedriften att kombinera nytänkande med långsiktighet. Med intelligenta idéer som gör nytta både för kunden och samhället har de med lätthet övertygat juryn om att de förtjänar att bli årets kycklingstipendiater: Simon Lublin och Martin Noreby.

Mottagare: Richard Ntege

Motivering: Med hög konstnärlig kvalité och kreativitet skapar han en unik och dynamisk värld. Genom att ta risker och verka utanför den etablerade byråvärlden går han sin egen väg och visar en alternativ möjlighet även för andra. För sitt mod att radikalt sticka ut från mängden belönas Richard Ntege med kycklingstipendiet.

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.