Ord och musik var Larz Lundgrens livsluft

För en tid sedan gick Larz Lundgren bort efter en tids sjukdom. Han var, bland annat, copywriter och delägare i Arbmans Malmö. Han var inte någon som trängde sig fram i rampljuset. I varje fall inte i reklambranschen. Men han var en skribent som uppträdde på flera estrader. Populär krönikör och recensent i Nöjesguiden, Kvällsposten och Hallandsposten. Inte som ”Larz Lundgren”, utan som ”Rune Häger”. För publiken på Närradion i Malmö var han känd som programledaren ”Larz Lazy”.

I hans produktions fanns också några böcker, bland annat ”The Book”, den auktoriserade biografin om kompisen Per Gessle och Roxette.

Musiken spelade en stor roll i hans liv och han åkte gärna till Texas för att lyssna.

Under hans många år som copywriter arbetade han bland annat med varumärken som Flora, Grumme Tvättsåpa, Family Fresh och Kia.

Men det som nog lever kvar i reklamhistorien längst var arbetet för kassettbandstillverkaren Track. Teamet Larz Lundgren och Anders Wester tog fram namn, produktdesign, grafisk design, varumärkesplattform och reklamkoncept för det lilla, svenska uppstickarföretaget som skulle konkurrera med japanska jättar som Maxell och TDK. Kommunikationen byggde därför på ett ”David och Goliath”-tema där de stora japanska varumärkena personifierades av stora, starka sumobrottare.

Kampanjen blev mycket framgångsrik. Men det visade sig att kassettbanden inte höll måttet. Ljudkvalitén var undermålig, i varje fall på musikanläggningar av högre kvalitet. Ljudet var burkigt och banden gnisslade. När kvalitetsbristerna justerats var det för sent och företaget gick ganska snart i konkurs.

För mig personligen har Larz Lundgren spelat en alldeles speciell roll. Det var han som presenterade mig för Sam Katz. Copywriter från New York som fått sin skolning på DDB av Bill Bernbach och David Reider. Han träffade danska Lisa, gifte sig och flyttade till Malmö, där han samarbetade med Arbmans. Han skrev också krönikor i Sydsvenska Dagbladet (den enda dagstidning i landet som på allvar brydde sig om att bevaka reklamområdet). Larz Lundgren översatte Sams krönikor till svenska. Men han tyckte att hela den svenska reklambranschen borde få tillgång till Sams krönikor, så han presenterade oss för varandra och Sam blev också krönikör i Quo Vadis. Då hade jag det stora nöjet att översätta hans kloka ord. Sam var en hängiven, knivskarp, jättejobbig, krävande och fantastisk person.  Vid ett tillfälle blev han ursinnig, när vi hade beskurit en bild i en krönika ”på fel sätt”. Han förklarade att han inte kunde jobba med så slarviga amatörer som vi och sa omedelbart upp samarbetet. Då var det Lars Lundgren som fick honom att ändra sig och Sam blev kvar som krönikör fram till sin plötsliga och alldeles för tidiga bortgång i en stroke.

Larz Lundgren var sedan också en självklar medlem i juryn för Sam Katz-priset som Quo Vadis startade. Likaså ingick han i juryn för det journaliststipendium vi inrättade för att försöka förmå svenska journalister att förstå och bevaka reklamens roll (ansträngningarna att locka stipendiater gick så där).

Det är med visst vemod jag tänker tillbaka på den tiden och Larz Lundgren. Men mest av allt med glädje.

Print Friendly, PDF & Email

4 thoughts on “Ord och musik var Larz Lundgrens livsluft

  1. De gamla hjältarna och förebilderna försvinner nu en efter en. Oerhört tacksam för den inspiration och de insikter de förmedlade, såväl när jag tog mina första steg som copywriter och sedan under många år därefter. Carin, du outtröttliga, du ska också ha ett stort tack för att du håller en gammal reklamgubbe uppdaterad och för allt du gjort för branschen.

    1. Tack för att du läser! Det finns onekligen mycket inspiration att hämta från historien. Synen på uppgiften och attityden är verkligen ingenting som blir omodernt, även om det ibland kan verka så.

  2. Fint berättat om Larz Lundgren. Jag samarbetade mycket med hans kollega Lennart Bengtsson, som var med och skapade bra reklam för flera produkter från Barnängen. Du får gärna berätta om honom vid tillfälle om du minns honom.

    1. Så kul att höra. Ja Barnängen var ju också en intressant kund på byrån.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.