Jag fick ett tips från Ola Hallberg, som för några decennier sadlade om från journalistiken till reklamen. Han berättade om sina första steg i reklambranschen. Med i dessa minnen fanns något som borde spridas till varje reklamköpare i landet och som borde skrivas ut och hängas upp vid receptionen på varje kommunikationsbyrå, för deras besökare, kunder och presumtiva kunder att ta del av. Det kan vi förstås inte undanhålla från någon. Det enda som antyder att det är något som kommer från svunna tider, är att man här talar om “annonser”, men det kan förstås alla kloka människor bortse ifrån idag och läsa som “kommunikation”.
Så här berättade Ola:
I augusti 1980 tog jag klivet från journalist- till reklamvärlden och började på Ted Bates. Kunde ingenting om reklam. Visste inte hur man arbetade. Men lärde mig. En seg inlärningsprocess, måste jag medge. Ville jag veta något, fick jag ta reda på det själv. Så det gjorde jag.
Därför blev jag närmast förbannad, när jag, ungefär ett år senare, hittade en stor låda, i vilken låg 52 tändsticksaskar. På varje ask, bredvid den klassiska bates-logan (en tratt sedd uppifrån) stod en sanning om reklam. Och tillsammans gav dessa askar mig på några få minuter egentligen allt jag behövde lära mig.
Askarna var en DR från Ted Bates. Sänd till kunder och prospects redan på 70-talet.
De kunde de ha givit mig redan när jag började. Mer hade inte behövts.
Så, ni som anställer folk till era byråer, ge de här 56 punkterna till era adepter. Då får de en lättare introduktion än den jag fick.
Men framför allt — ge dem till era kunder. De behöver dem sannolikt bättre.
- Det är bättre att betala för en annons som märks, än tio som går att godkänna.
- Hög kreativ standard köper man inte. Den är man med och skapar.
- Ge hellre för mycket än för lite information. All kreativitet är grundad på kunskap.
- Tid är en väsentlig faktor i den kreativa processen. Ge informationen i tid å får du bra jobb.
- Visa förtroende. Förtroende föder entusiasm. Det behövs entusiastiska människor för att skapa verkligt bra eklam.
- Berätta aldrig i förväg hur ett jobb ska se ut. Risken finns att det blir så.
- Se till att byrån inte arbetar med dig som målgrupp för reklamen.
- Bedöm jobbet som helhet. Om man petar i bitarna är det inte längre en helhet.
- God minnesregel:Att aldrig ta någon risk är en största risken.
- Bra samarbete bygger på ömsesidigt förtroende. Om det inte finns, kommer du alltid att få medelmåttiga jobb.
- När synpunkterna på en annons är så många att bara en kompromiss återstår — börja om.
- Vi tror inte att det finns någon byrå som lever upp till alla krav. Men det finns åtminstone några som försöker.
- På många företag är det med kreativitet som med vädret — alla pratar om det men ingen gör något åt det.
- Begär en årlig byråpresentation. Då får du reda på vilken kvalitet det är på jobben. Om du finns med bland din byrås bästa.
- Berätta för byrån när du är missnöjd. Enda sättet är att tillsammans lösa problemen.
- En byrå som har duktigt folk, står inte och faller med en enda person. Dom kan låta dig välja dom du trivs med.
- Om en ändring inte avsevärt förbättrar en reklamenhet, är den inte värd sitt pris.
- Den här tärningen är till för er som ber flera byråer ställa upp i en byråtävling. (i asken låg en tärning; min anm.)
- Varje reklambudget borde innehålla en viss summa för experiment och idéer.
- Om problemanalysen är fel, spelar det ingen roll hur tjusig utformningen är.
- Tycker du att de här med reklam är svårt, så vänta bara tills jag har förklarat.
- Om din konkurrent har bättre reklam än du: Fråga din byrås kreatörer varför.
- Dålig planering dödar entusiasm och slukar pengar.
- Visa oss en enda bra reklamtet som en kommitté har gjort!
- “Snälla doktorn, jag sa ju att jag hade ont i blindtarmen.Då ska väl inte doktorn prata om gallan. Det är ju i alla fall jag som betalar.”
- Om du byter byrå innan du har försökt få den att bättra sig, kommer du säkert att bli missnöjd med den nya också.
- Väljer du byrå efter att ha träffat VD ska du också vara säker på att det är han som gör jobbet.
- Reklam som inte provocerar nån engagerar inte heller nån.
- Fråga byråns kreatörer vilka kunder dom helst arbetar för. Och varför.
- Betrakta inte reklamen bara som en kostnad. Utan som en investering.
- Det är alltid lättare att byta byrå än att kritisera sin egen organisation.
- Låt byråns kreatörer se verkligheten i ditt företag. Det som är trivialt för dig, kanske är en rubrik i nästa kampanj.
- Om nu styrelsens ordförande är road av reklam, så låt honom vara med vid sammanträdena på byrån.
- Utgå inte alltid ifrån att det är reklamen det är fel på.Det finns något som heter produktutveckling.
- Om byrån inte tror på ditt produktlöfte är det förmodligen inte heller trovärdigt för dom som ska köpa produkten.
- Begär inte att konsumenterna ska begripa hur komplicerad din produkt är. Berätta istället för dom hur enkelt det är att använda den.
- Vilka får du träffa vid presentationer — byråns A-lag eller arbetsgruppen.Om det är A-laget kan du utå ifrån att byrån inte har något förtroende för arbetsgruppen.
- Helt fria händer vid en kampanjutformning betyder att du inte har gjort din del av jobbet.
- Nästan varje byrå har en kund som dom är rädda för. Rädda att förlora och rädda att presentera dom riktigt bra idéerna för.Se till att du inte är en sådan.
- Det är så lätt att döda en idé.Allt du behöver göra är att låta den gå på remiss.
- Samarbete skapas inte på en dag. Det är något man investerar i.
- Låt byrån vara med i produktutvecklingsarbetet. Dom vet vad som går att kommunicera.Du vet vad som går att producera.
- Hjälp oss med det du är proffs på — fakta om produkten och marknaden. Kommateringen klarar vi själva.
- Kom ihåg att marknadsundersökningen bara talar om hur någonting har varit.
- Det är lättare att prata om kreativitet än att skapa förutsättningar för det.
- Ta trettio annonser.Bra och dåliga. Och diskutera dom med byrån. Det är värt en eftermiddag.
- Förr var reklam slogans och lustiga ordlekar.Idag är det problemlösning och kommunikation.
- Ett vanligt sätt att säga nej: Så här har vi aldrig gjort förut.
- Det är bistra tider.Du skär ner reklamanslaget.Försäljningen går ner.Va’ vad det du sa.
- Mycket kan förklaras men aldrig en känsla. Det är vårt dilemma. Vi som arbetar med kommunikation
- Om du alltid får de lösningar du har begärt av byrån — är du antingen Sverige bästa reklamköpare, eller…
- Den byrå som ger sin kund 52 goda råd om kreativitet är antingen vansinnig. Eller också har dom dårarna ambitioner.
Inte så olik affärsrelaioner generellt – gilla vissa tips mer än andra. Tack för att du delar, kände igen erfarheter 🙂
Nej, det kan nog vara rätt allmängiltigt och inte bara handla om reklam. Men det är nog främst Ola Hallberg som ska tackas för det är han som delade med sig. Själv tycker jag också att det är rätt fantastiskt att det faktiskt handlar om små tänkvärda råd från 1960-talet. Det har uppenbarligen inte hänt så förfärligt mycket sedan dess.
Ganska många halvdanna och konstigt formulerade tips där O_o
53. Jobba med en planner.
Tack för den helt superba listan, Carin (och Ola)! Kommer snart att sitta på en vägg nära mig 🙂
Men innan dess: nr 50 är rumphuggen. Eller ska den vara så?
Tror nog det var så. En kreation av sin tid, möjligen.
Det var bra att någon glömde introduktionen. För Ola gick det bra ändå. Han kan ju kommunikation och det är ändå avgörande. Och så var det tur på ett annat sätt annars hade inte dessa kloka ord på nytt fått se dagens ljus.