Årets 100-wattsvinnare har det gemensamt att de är uthålliga. Det gäller inte bara Ica, som belönas för långsiktig varumärkesvård. 100-wattsvinnarna ser över lag långsiktigt på sina byråsamarbeten och på sina kommunikationsstrategier.
Är det någon som blir förvånad?
Dessutom talar de mer till känslor än förnuft i sin kommunikation, vilket också forskningen visat är är effektivare än rationella argument.
En annan klar tendens i årets 100-wattare är att det främst är helsvenska byråer som vinner de bästa priserna.
Och allra störst framgång har Åkestam Holst, som samlade ihop två 100-wattare, en 75-wattare och en 50-wattare. Sammanlagt fyra lampor, därtill för fyra olika kunder, vilket är ett bevis på hög, jämn nivå. En triumf för byrån. Igen.
100-wattare blev det både för stora Posten och för lilla Pause Ljud & Bild. Båda två mycket gamla kunder i Åkestam Holsts vård. Även om det sedan nog inte finns så många fler likheter. Postens budget lär vara oerhört mycket större än den som Pause Ljud & Bild har att röra sig med. Vilket inte på något sätt har varit en nackdel för Pause Ljud & Bild, skulle jag vilja påstå.
King, Forsman & Bodenfors och Garberg känner sig säkert också extra nöjda med sina framgångar och med att vara representanter för ”den lokala reklamindustrin”.
Bara en nätverksbyrå tog sig fram till högsta prisnivå, nämligen Ehrenstråhle BBDO, som vann kategorin Internationell Reklam. Byrån har plockat hem rätt många lampor genom åren, sedan de själva var med och initierade 100-wattstävlingen. Då mycket som en protest mot Guldäggstävlingen som inte uppmärksammade producentreklamen. Så när 100-wattaren arrangerades första gången, 1990, av Dagens Industri och dåvarande Annonsörföreningen, var det bara en tävling för producentreklam.
Idag har producentreklamen och konsumentreklamen närmat sig varandra väldigt mycket. Redan i början av 90-talet propagerade Steve
Trygg (som då ledde Anderson & Lembke i New York) för att helt avskaffa begreppet business-to-business, eftersom många produkter som tidigare varit helt företagsrelaterade alltmer blev var mans egendom. Som exempelvis mobiltelefoner.
B2B-byrån Ehrenstråhle BBDO kanske är lite av en illustration på detta närmande mellan kategorierna. De vinner en 100-wattare för Husqvarna-kampanjen Evolution, som jämför Husqvarnas robot-gräsklippare med naturens egen robotgräsklippare – fåret. En betydligt mycket mer emotionell kommunikationsstrategi än man brukar se bland den här typen av produkter. Och mycket mer framgångsrik än tidigare, tekniska
kommunikation för robotgräsklipparen.
Totalt nådde nätverksbyråerna bara en knapp tredjedel av nomineringarna i årets 100-wattare och en fjärdedel av priserna. Det är samma utveckling som vi sett också i Guldäggstävlingar på senare år.
Och samma byråer har ofta också stora internationella framgångar, exempelvis nu senast i Euorbest, vilket innebär att det inte handlar om någon
isolerad svensk-reklam, utan högkvalitativ, snabbkommunicerande gränslös kommunikation.
Hela vinnarlistan i årets 100-wattstävling ser ut så här:
Konsumentreklam
100 watt – Apotekets magkamppanj, Apoteket och Forsman & Bodenfors
75 watt – Felix Ketchup, Procordia och Åkestam Holst
75 watt – Vad alla ägg drömmer om, Kalles Kaviar och CP+B
50 watt – Välkommen till vår verklighet, Försvarsmakten och DDB Stockholm
50 watt – För allt du bryr dig om, Folksam och Åkestam Holst
Producentreklam
100 watt – Kom närmare med DR, Posten och Åkestam Holst
75 watt – Siemens Wind Challenge, Siemens Wind Power AS och Leon
50 watt – En reklambyrå som tror på reklam, Hilanders och Hilanders
50 watt – Vår modell för en bättre åkeriförsäkring, Dina försäkringar och TOL/Tackolov
Samhällsreklam
100 watt – Hjälp oss att bryta en gammal jultradition, Stockholms Stadsmission och Garbergs
50 watt – Hemlösa Banners, Stockholms Stadsmission och Garbergs
50 watt – Checka in hos en hemlös, Aluma och The Fan Club
50 watt – Vägen till skolan, Friends och Lowe Brindfors
Internationell reklam
100 watt – Evolution, Husqvarna och Ehrenstråhle BBDO
75 watt – Your time to shine, Electrolux och Lowe Brindfors
50 watt – Nike Take STHLM, Nike och MTV Brand Solutions/Mindshare Sweden
Smartreklam
100 watt – The Human Jukebox, Pause Ljud & Bild och Åkestam Holst
75 watt – Kompissignaler/Maggio, Comviq och Forsman & Bodenfors
50 watt – Hemlösa banners, Stockholms stadsmission och Garbergs
Långsiktig varumärkesvård
100 watt – Att vårda en succé, Ica och King