Share on Facebook
Share on LinkedIn

Nej, Leon Nordin gick inte över till Brindfors. Han var en av grundarna. Och Joakim Jonason var inte copywriter.

Visst kan man undra ifall det spelar någon roll ifall folk känner till reklamhistorien. Det handlar ju trots allt inte om utvecklingen av smittkoppsvaccinet eller de som konstruerade kylskåpet.

Men reklamens historia är intimt förknippad med näringslivets – och därmed samhällets – utveckling. Reklamen (eller marknadskommunikationen, som det ska heta idag) är bränsle för näringslivsmotorn.

Det är förstås inte så noga om gemene man känner till detaljerna eller vem som gjorde vad och när.

Däremot borde de som arbetar i branschen vara hyfsat insatt i hur utvecklingen har sett ut och varför. Och vad det har lett till.

Samma krav borde man också kunna ställa på den så kallade branschpressen, kan jag tycka. Inte minst när man, som nu Resumé, skriver en artikel om Guldäggets 57-åriga historia.

Det är på många sätt en intressant, om än summarisk, artikel om en historia som är väl värd att berätta. Men, historiebeskrivningen är inte riktigt korrekt på alla punkter.

Eftersom det bland annat handlar om Leon Nordin, tycker jag det finns skäl att påpeka det. Ingen enskild person har haft så stort inflytande i den svenska reklambranschen, som Leon. Och han är självklart omnämnd i Resumé-artikeln, som tar upp övergången från provisioner till timarvoden och nämner att Leon då var på Arbmans.

Men lite längre ner i artikeln står det så här:

”Guldägget kritiseras för nepotism och byråer med rötterna i Arbmans delar på de flesta av äggen. Bland annat Brindfors som Leon Nordin gått över till.”

Det tolkas lätt som att Leon hoppade av Arbmans för att börja på Brindfors.

Men, så var det ju alltså inte. Han gick inte över till Brindfors. Han var en av de tre grundarna, även om han inte kunde ansluta officiellt förrän ett halvår efter byråns start. Detta eftersom han hade en period av karantän från Arbmans, som han redan lämnat. På styrelsens begäran.

Bakgrunden var ”Arbman Development”, en sidoverksamhet där Arbmans vinster investerades för att utveckla olika idéer. Alf Morks bok ”Uppfinnaren” är en farsartad, dramatiserad berättelse om detta.

”Verksamheten drog aldrig in ett öre och hade total brist på ekonomisk kontroll. Leon hade inte tid med det. Hade vi köpt fastigheter för vinsterna istället, hade vi alla varit multimiljonärer för länge sen”, sa Kurt Lundkvist i en artikel jag skrev för tidningen Företagshistoria till minne av Leon Nordin.

Det är möjligt att Leon Nordin hade lämnat reklambranschen helt och hållet efter turerna med Arbmans Development, när han fått gå ifrån Arbmans.

Men när Jan Carlzon blivit vd för Linjeflyg, kontaktade han Hans Brindfors och sa till honom, att om han startade byrå tillsammans med Leon, så skulle de få Linjeflyg som kund.

Och så blev det.

Hans Brindfors sa upp sig från Carlson & Broman, fick sluta på dagen och började jobba med Linjeflyg dagen därpå.  Med honom följde arbetskamraten Lars Arvid Boisen. Och i kulissen väntade Leon Nordin.

Brindfors blev en rejäl nytändning för Leon Nordin och var under många år en av våra allra mest framgångsrika byråer.

Lite mer om Brindfors och byråns historia skrev jag nyligen här i bloggen, i samband med att byrån köptes loss och blev helsvensk igen (och Resumé inte då heller kände till att Leon var en av grundarna).

I samma Resumé-artikel och Guldäggets 57-åriga historia, blev Joakim Jonason utsedd till copywriter.

”Under 1990-talet bryter sig en falang, med den tidens succébyrå Paradisets kreatör Joakim Jonason i spetsen, ur Sveriges Reklamförbund. De bildar Föreningen O och vill ta över Guldägget. När copywritern bakom Diesel-kampanjerna förklarade sin relation till Guldägget för Resumé 2012 verkade priset inte ha någon större plats i hans karriär” 

Joakim Jonason var i första hand reklamman och idégenerator. Plus art director. Men när det gäller Diesel var han skapare av hela konceptet. En spännande historia i sig. Vill du läsa mer om den, kan du göra det här.

Resumé har nu ändrat i artikeln på sin hemsida. Så nu är Leon Nordin grundare av Brindfors. Det är ju i alla fall delvis rätt. För han var, som sagt, en av tre. Och Joakim Jonason har fått bli ad:n bakom Diesel. Vilket fortfarande är en förminskning av hans roll i det fallet.

 

Print Friendly
 

3 Responses to Nu blev det visst lite tokigt igen

  1. Hans Rosenhoff skriver:

    Hej Carin, Vilken utgåva av Företagshistoria var det du skrev artikeln om Leon Nordin och Brindfors i. Med hälsning Hans

    • Carin Fredlund skriver:

      Hej!
      Tidningen kom ut i juni 2016. Jag hittar inte mitt eget ex, så jag kan säga säkert vilket nummer det var. Men jag leta vidare.
      Artikeln handlar huvudsakligen om Leon, och inte så mycket om Brindfors
      Hälsningar Carin

    • Carin Fredlund skriver:

      Hej! Nu har jag fått svar från tidningen. Artikeln om Leon var inne i nr 2, 2016. Den finns att få tag på på ztory.se
      Hälsningar Carin

Kommentera

Looking for something?

Use the form below to search the site:


Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!

%d bloggare gillar detta: