Share on Facebook
Share on LinkedIn

Johnny Cheng introducerade sojan i Sverige. Under 40 års pr-arbete utvecklades familjens roll för svensk kokonst. Under varumärket Mrs Cheng’s lanserades ett brett urval asiatiska produkter – från ris, till wokgrönsaker.

Che-Be Trading AB introducerade sojan i Sverige och har alltid varit marknadsledare och i stort sett symbol för produkten. Det var Johnny K.S. Cheng och hans hustru Hanna, startade företaget i början av 60-talet. Familjen hade kommit till Sverige 1950 från Kina. Då var äldsta dottern Anne Cheng Ehrnfelt nio månader gammal. Några år senare föddes också hennes syster Helen.

Johnny och Hanna Cheng hade idén att börja tillverka och sälja djupfrysta vårrullar och för det ändamålet började de importera soja, böngroddar och andra kinesiska råvaror.

Men detta var i början av 60-talet och pommes frites var i stort sett det mest exotiska i matväg här hemma då. Så man beslöt istället att sälja råvarorna. Framför allt sojan, till att börja med.

Johnny Cheng förstod redan då att bra distribution och effektivt PR-arbete var den säkraste vägen till framgång på denna helt nya och ovana marknad. Han besökte personligen grossister och butiker för att sälja in sojan. Han argumenterade, sålde och plockade upp i hyllorna. Hanna Cheng och döttrarna gjorde demonstrationer i butikerna. Och han byggde upp ett kontaktnät bland matskribenter, som snart insåg vilken nytta man kunde ha av soja i matlagningen. Matreportagen blev blev dörröppnare och allt oftare fanns en flaska Mrs Chen’s Mushroom Soy med på bilderna i mat- och populärpressen och i recepten.

Det är idag ingen överdrift att påstå att soja är en självklarhet i de flesta svenska skafferier. Ingen tänker knappt ens längre på det som en asiatisk produkt.

1983 tog döttrarna Anne och Helen över företaget. De kompletterade pappas PR-jobb med blygsam annonsering. 1984 kom de första enspaltsannonserna, som i stort sett bara bestod av en bild på sojaflaskan och ett recept.

Che-Be Trading AB förblev länge det lilla familjeföretaget, även om sortimentet har vuxit kraftigt sedan 60-talets ensamma soja till ett betydligt större produktsortiment. Däribland både kinesisk och japansk soja, kryddade sojasorter samt ett antal smaksättningssåser. Dessutom ett urval grönsakskonserver, som böngroddar och vattenkastanjer. Slutligen också jasminris och det första, ekologiskt odlade jasminriset.

Som ett litet företag har Che-Be Trading haft en högst begränsad marknadsföringsbudget. Under flera år på 90-talet satsade man en hel del på reklam. Till och med på reklamfilm. Men i takt med högre reklamtryck som krävde betydligt större resurser för att verkligen skapa resultat och det allt hårdare trycket från kedjornas egna märkesvaror blev utrymmet för traditionell reklam allt mindre och man övergick till att göra all konsumentbearbetning med pr.

 

Anne Cheng Ehrnfelt personifierade varumärket. Det var hon som ansvarade för produktutvecklingen, stod i köket och provade fram recept som sedan användes i marknadsföringen.

2002 gav hon ut en kokbok, med lättlagade asiatiska rätter, i samarbete med TV4. Boken blev en uppföljning på hennes medverkan i kanalens matlagningsprogram ”Köket”. Den sågs som ett viktigt varumärkesbyggande verktyg, även om namnet inte nämndes i recepten. Inte minst för att många plötsligt insåg att varumärket inte är fiktivt, utan i högsta grad levande genom Anne Cheng Ehrnfelt.

Syftet med kokboken var också att påvisa enkelheten i att laga asiatiskt. Något som inte är självklart för alla svenskar.

2004 beslöt dock systrarna Cheng att lägga ner kampen mot de stora drakarna och varumärket Mrs Cheng’s såldes till norska Rieber & Sön, som idag driver varumärket.

 

Print Friendly
 

One Response to Johnny Cheng hjälpte oss med första steget till Matlandet Sverige

  1. […] den som är intresserad publicerar jag lite mer information om familjerna Cheng och Di Luca och deras betydelse i ett separat […]

Kommentera

Looking for something?

Use the form below to search the site:


Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!

%d bloggare gillar detta: