När får Forsman & Bodenfors en egen kategori i guldägget?

Forsman & Bodenfors dominerade årets Guldäggsutdelning totalt. Det var deras mest framgångsrika år någonsin, med 7 guldägg (tre fler än sitt tidigare bästa år). Dessutom fick de sex silver. De spelar helt enkelt i en helt egen kategori i en föredömligt väl genomförd tillställning.

Jag har varit på många guldäggsgalor genom åren. En del bedrövliga arrangemang, andra helt hopplösa när det gäller logistik, teknik eller programledning. Men de flesta har i alla fall varit trevliga.

I år gick Komm ut med hög svansföring och rubriken ”Det bästa guldägget någonsin” i förhandsreklamen.

Och frågan är om de inte också uppfyllde sina löften.

Prisutdelningen var rapp, personlig och strålande genomförd. De två programledarna – Erik Haag och Lotta Lundgren var perfekta för uppdraget. Till skillnad mot så många andra guldäggs-konfrencierer, kände de inga behov av att ”vara coola och häftiga som reklamare” eller alternativt göra sig lustiga över ”den uppblåsta, obegripliga reklambranschen”. Två annars mycket vanliga avarter från programledare genom åren, som nog oftare fått jobbet på grund av sitt eget kändisskap, istället för lämplighet. Att Lotta Lundgren dessutom har ett långt förflutet som framgångsrik copywriter, på Forsman & Bodenfors och Garberg, bidrog förstås till relevans och förankring. Men hon hade förmodligen gjort ett jättebra jobb, även utan den bakgrunden. Både hon och Erik Haag är nämligen tillräckligt lyhörda och generösa med sig själva, för att sprida den där avspända trevliga känslan som man gärna vill ha på den här typen av tillställning.

Att de därtill hade skapat ett alldeles eget koncept för hela tillställningen gjorde inte saken sämre.

Istället för att följa det ordinarie mönstret, när det gäller prisutdelare, valde de en helt egen väg. Vanligtvis brukar man ju kalla in höjdare från näringslivet, eller höga representanter för de discipliner som belönas, för att de ska dela ut äggen. Nej, teamet Haag-Lundgren, tog istället hjälp från reklambranschens viktigaste doldisar. Från barnflickan, som fixade dagishämtningen, via Ryska Posten som kom med lunchbeställningen till terapeuten, som lappar ihop sårade kreatörsegon och akupunktören som lossar spänningsvärken. Många av dessa reklambranschens räddande änglar, var förmodligen statister. Men definitivt inte alla. Det var exempelvis inte någon som helst tvivel om att den grekiska familj som presenterades som en tröst och ett stöd, som tömmer papperskorgen och plockade bort smutsiga kaffekoppar och frågade hur man mår, när man sitter kvar på jobbet sent på kvällen och sliter med ett jobb, verkligen också är de som städar på Garbergs. Det framgick inte minst av både deras glädje över att träffa Lotta Lundgren igen, på scenen och resten av Garbergs-gängens förtjusning i salongen.

När det gäller kvällens huvudsyfte – Guldäggen, så var det alltså främst Forsman & Bodenfors stora kväll.

Hur man än vrider och vänder på frågan, så är Forsman & Bodenfors oöverträffade.

Man kan ana att resten av branschen suckar och ser Forsman & Bodenfors som en omöjlig motståndare. En reklambranschens ”Jätteproppen Orvar”.

Självklart är byrån värd all beundran och väl värda sina priser. Även om jag gärna skulle vilja ge ett extra hedersomnämnande till Magnus Härenstam och Brasse Brännström, för guldet i Film-klassen. Forsman & Bodenfors och Apotekets kampanj ”Magen” visar tydlig inspiration av Magnus-och-Brasse-sketchen ”Verkmästaren i magen”. En mycket lyckad vidareutveckling, väl värd sina ägg.

Bortsett från den är nog ändå den guldbelönade Volvo-annonsen ”155 mil på en tank” en av mina favoriter, när det gäller byråns belönade bidrag i år. Så enkel och tydlig, väcker den dessutom längtan och igenkänning för alla som gillar att bila runt i Europa (vilket jag vet att flera av medarbetarna på Forsman & Bodenfors också gör). Dessutom kul att se annonser där copyn spelar huvudrollen.

Eller vad säger ni om texten: ”Med nya Volvo V70 kan du køre vireklig langt ohne zu stoppen um zu tanken une seule fois”.

Och hur bra än Forsman & Bodenfors är så är ju själva förutsättningen också bra kunder. Guldäggen instiftades ju en gång för att just belöna kunderna för bra reklam. Och ingenting är tydligare än att det är de bästa kommunikationsköparna som får flest priser. Annonsörer som förstår vad de ska ha sina kommunikationskonsulter till. Som vågar ställa höga krav och vänta sig toppresultat. Och som behåller sina konsulter, oavsett om marknadscheferna kommer och går.

Forsman & Bodenfors har väldigt många sådana kunder.

Och en viktig egenskap på byrån, pekade Dilsa Demirbag-Sten, när hon hämtade ett guldägg för Berättarministeriet tillsammans med byrå, nämligen deras förmåga att lystna och förstå. En egenskap som många byråer behöver utveckla.

Men bara för att Forsman & Bodenfors går fram som en dammsugare i guldäggstävlingen, ska vi inte förringa insatserna från deras konkurrenter.

Speciellt inte Garbergs, som säkert är överlyckliga över sina båda guld och tre silver (plus ytterligare ett silver till Garbergs_Projekt). Eller DDB, som är den mest framgångsrika av de internationella byråerna med både ett guld och fyra silver.

Och en liten tröst (Förlåt Forsman & Bodenfors) är det i alla fall att byråer som Volontaire dyker upp och snor åt sig ett guld och två silver. Byrån startades av gamla rävar från Publicis för tre år sedan, och har vuxit stadigt sedan dess. Inte bara personellt, utan även kreativt. Vilket framgick med all önskvärd tydlighet vid Guldäggsgalan. Det ska bli intressant att se hur den utvecklingen fortsätter.

I stort sett håller jag med guldäggsjuryerna om det mesta. Men om jag suttit i filmjuryn skulle också Poolias kampanj ”Historiska felrekryteringar” definitivt fått ett ägg i år.

 

Här är årets Guldäggsvinnare:

 

Guldägg 2012 kategori Alternativa media:
Byrå: Forsman & Bodenfors Bidragsnamn: Barnen tar ordet Uppdragsgivare: Berättarministeriet Art Director: Silla Levin Byråproducent: Peter Gaudiano Copywriter: Anna Qvennerstedt Formgivare: Åsa Plahn Produktionsledare: Marta Jacobson Projektledare: Lina Engler Produktionsbolag: Bybrick

Guldägg 2012 kategori Design:
Byrå: JoAnn Tan Studio Bidragsnamn: Nordiska Kompaniet 2011 Uppdragsgivare: Nordiska Kompaniet Creative Director: Jo Ann Tan Designer: Alla designers på JoAnn Tan Studio Kundansvarig: Cilla Winbladh Producent: Alla producenter på JoAnn Tan Studio Övrigt: Alla unika hantverkare i Stockholm och Milano.

Guldägg 2012 kategori Digitalt:
Byrå: Forsman & Bodenfors Bidragsnamn: Barnen tar ordet Uppdragsgivare: Berättarministeriet Art Director: Silla Levin Copywriter: Anna Qvennerstedt Formgivare: Åsa Plahn Produktionsledare: Marta Jacobson Projektledare: Lina Engler Uppdragsgivare: Åsa Lovén, Karin Hansson, Dilsa Demirbag-Sten Webbproducent: Peter Gaudiano Produktionsbolag: Bybrick

Guldägg 2012 kategori Direkt:
Byrå: Forsman & Bodenfors Bidragsnamn: Single single release Uppdragsgivare: Comviq Art Director: Annika Frankel Byråproducent: Magnus Kennhed, Peter Gaudiano, Stefan Thomson Copywriter: Robert Lund, Marcus Hägglöf Formgivare: Axel Söderlund Musik: Veronica Maggio Producent: Kalle Schröder Produktionsledare: Sanna Kander Projektledare: Stefan Rudels Regissör: Marcus Svanberg Uppdragsgivare: Monica Elgemark, Therese Sundberg Mediebyrå: Mediacom Stockholm PR-byrå: Spotlight PR, Universal Music Publishing AB Produktionsbolag: Acne Advertising

Guldägg 2012 kategori Event:
Byrå: Saatchi & Saatchi Bidragsnamn: Ariel Fashion Shoot Uppdragsgivare: Procter & Gamble Nordic Art Director: Gustav Egerstedt, Lisa Engardt Copywriter: Petter Dixelius Creative Director: Adam Kerj Designer: Maria Wester Planner: Per Jaldeborg Produktionsledare: Charlotta Tibbelin, Jenny Larsson, Maria Lindskog-Klasén Projektledare: Tom Hedström Uppdragsgivare: Krister Karjalainen Web Director: Erik Hiort af Ornäs Eventbyrå: Atomgruppen PR-byrå: MS&L PR Produktionsbolag: B-Reel

Guldägg 2012 kategori Film:
Byrå: Forsman & Bodenfors Bidragsnamn: Mage Uppdragsgivare: Apoteket Art Director: Joakim Blondell Byråproducent: Magnus Kennhed Copywriter: Anna Qvennerstedt Formgivare: Johanna Hofman-Bang Fotograf: Aril Wretblad Klippare: Johan Kjellberg, Thelma Louise Ljud: Sto.pp, Edward Björner, Eric Thorsell Planner: My Troedsson, Tobias Nordström Postproduktion: Sto.pp Producent: Sandra Sohlman, Ylva Axéll Produktionsledare: Yara Anttila, Johanna Bringefält Projektledare: Daniel Smedfors, Leif Sorte Regissör: Felix Herngren Uppdragsgivare: Johan Landeström, Susanne Lysholm Scenograf: Johanna Comella Produktionsbolag: FLX

Guldägg 2012 kategori Integrerat:
Byrå: Garbergs Bidragsnamn: Blivande Klassiker Uppdragsgivare: NK AD-assistent: Josephine Fahlstedt Art Director: Johan Wilde, Lotta Mårlind, Malin von Werder Copywriter: Johanna Reis, Nina Åkestam, Rebecka Osvald, Sandra Beijer Creative Director: Petter Ödeen Formgivare: Beatrice Sztanska Fotograf: Marcus Ohlsson/LundLund Kundansvarig: Camilla Wallander, Karin Högman Produktionsledare: Elisabeth Philipson, Cilla Beckeström Produktionsledare assistent: Anna Alfonzetti Projektledare: Jan Lindforss Installation: LOOK Casting: Marcus Petterson/LinkDetails Stylist: Karin Smeds/LinkDetails Fotoproducent: Helena Modin Blomberg/Miine Retusch: Linjepunkt Mediebyrå: Scream PR-byrå: Ibeyo Studio

Guldägg 2012 kategori Mobilt:
Byrå: Forsman & Bodenfors Bidragsnamn: Spårvagnssightseeing Uppdragsgivare: Västtrafik Art Director: Lars Jansson, Staffan Forsman Byråproducent: Eva Råberg Copywriter: Anders Hegerfors Formgivare: Staffan Håkansson Produktionsledare: Jenny Edvardsson Projektledare: Greger Andersson Uppdragsgivare: Susanne Eriksson Web Director: Johan Wingård Produktionsbolag: Mad In Sweden

Guldägg 2012 kategori PR:
Byrå: Volontaire Bidragsnamn: Curators of Sweden Uppdragsgivare: Svenska institutet/VisitSweden Creative Director: Volontaire Uppdragsgivare: Frida Roberts – Svenska institutet, Maria Ziv – VisitSweden Reklambyrå: Volontaire

Guldägg 2012 kategori Produktion:
Byrå: North Kingdom Bidragsnamn: Rome Uppdragsgivare: Google Creative Lab Regissör: Chris Milk Övrigt: Mr. doob Digitalbyrå: North Kingdom Produktionsbolag: Mirada, @radical.media

Guldägg 2012 kategori Radio:
Byrå: Garbergs Bidragsnamn: Julminnen Uppdragsgivare: Stockholms Stadsmission Art Director: Mattias Dahlqvist Ateljéassistent: Henrik Grahnström Copywriter: Hampus Mattsson Creative Director: Petter Ödeen Formgivare: Jacob Frisk Produktionsledare: Birgitta Bergström Projektledare: Pernilla Berg Uppdragsgivare: Sandra Axell, Yvonne Borg PR: Sedir Ajeenah Produktionsbolag: Flickorna Larsson

Guldägg 2012 kategori Tidningsannonsering:
Byrå: Forsman & Bodenfors Bidragsnamn: 155 mil på en tank Uppdragsgivare: Volvo Art Director: Jeremy Phang, Agnes Stenberg-Schentz Copywriter: Jeremy Phang, Agnes Stenberg-Schentz Formgivare: Mikko Timonen Produktionsledare: Anna Levegård Projektledare: Anders Bothén Uppdragsgivare: Bengt Junemo Repro/Original: F&B Factory Mediebyrå: Mindshare Sweden

Guldägg 2012 kategori Utomhus:
Byrå: Forsman & Bodenfors Bidragsnamn: Bara gratis är billigare Uppdragsgivare: Tele2 Uppdragsgivare ansvarig: Therese Sundberg, Marie S Dahl Art Director: Ted Mellström Copywriter: Martin Ringqvist Formgivare: Icka Samrin, Louise Lindgren, Axel Söderlund Originalare: Factory F&B Produktionsledare: Erica Berghagen, Marie Sandberg Projektledare: Jerk Zander Mediebyrå: Mediacom Stockholm

Guldskrift år 2012 går till:
Tove Eriksen Hillblom och Olle Langseth
Byrå:
DDB Stockholm
Bidragsnamn: Studielånsmenyn
Uppdragsgivare: McDonald’s

Årets Guldäggsplakett går till Kenneth Bengtsson.

Kycklingstipendiet 2012 går till Björn Kusa, Eric Palmér och Gustav Johansson.

Årets Platinaägg går till Linus Karlsson och Paul Malmström.

Titan år 2012 går till FUB, ICA, Glada Hudik/Mats Melin och King för Ica-Jerry.

 

 

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

2 thoughts on “När får Forsman & Bodenfors en egen kategori i guldägget?

  1. Jag har väl skrivit några gånger om Guldägget utifrån olika värderingar bl a tävlingen är en tävlingen där branschen beundrar sig själva, som är ett vanligt påhopp, men jag har också skrivit att de ur guldsäggsperspektivet bra byråerna också har mycket hög kundkontinuitet, vilket ju innebär att de levererat på ett effektivt sätt. Hög kreativ kvalitet är mer kostnadseffektiv och innebär att man får ut mer för varje investerad krona. Det innebär som regel att utväxlingen på det kreativa arbetet, som oftast är värt mer än varenda krona ger bättre verkliga räckviddstal, men framförallt bättre genomslag i budskapsöverföringen.De, som över tid vinner de flesta guldäggen är också de bästa byråerna. Så att vinna ett guldägg är mycket mer än intern reklambyråbdömning.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.