Volvo Lastvagnar väl värd sitt Titanpris

När det nu är dags att summera Guldäggsgalan 2014 kan vi konstatera att Volvo Lastvagnar blev kvällens överlägsna vinnare med tre guldägg och det uppdaterade specialpriset Titanägget.

Med på den resan var förstås Forsman & Bodenfors. Byrån har vid det här laget samlat ihop 40 guldägg och är inte bara överlägsna idag, utan totalt genom tiderna om jag inte räknar alldeles fel.

Efter guldäggsutdelningen 2012 skämtade jag lite om att det kanske är på tiden att Forsman & Bodenfors får en egen kategori i Guldägget. Men man kan ju undra.

Fast nog är det väl ett fattigdomsbevis att svensk reklambransch idag inte kan ge byrån lite mer motstånd. Hur bra byrån än är, så är den inte överjordisk och onaturligt genial.

Så vad är då skälet till att de är så ensamma i toppen?

Svaret på den frågan är inte direkt upplyftande.

Men, Volvo Lastvagnars framgångar var upplyftande på många sätt. Det är i och för sig inte första gången som en business-to-business-kund vinner guldägg. Södra Cell har plockat på sig flera stycken.

Men inget b2b-företag har fått så många guldäggs-utmärkelser samtidigt som Volvo Personvagnar. Och inget har kommunicerat så brett och modigt. Och ingen har varit så tydligt värd ett Titanpris.

 

HÖGSTA KREATIVITET ÄR GULD VÄRD, ÄVEN I BOKSLUTEN

Guldägget är en temperaturmätare på branschens hälsa, ambition och kreativa utveckling.

Fortfarande finns dock de som tror att Guldägget är en skönhetstävling, med fokus på yta istället för innehåll. Eller en gigantisk, intern firmafest för reklambranschen.

Men ingen marknadschef med självbevarelsedrift borde vifta undan reklamtävlingar som ”kul” i största allmänhet, om än inte egentligen något att bry sig om i jobbet. Därtill finns alldeles för mycket erfarenhet och forskning, som ger klara besked om den högkreativa reklamens värde och förändringsförmåga. I både hög- och lågkonjunktur.

Ett examensarbete från Handelshögskolan i Göteborg beskrev hur 71 procent av de svenska guldäggsvinnarna, under två år på 1990-talet, ökade sina marknadsandelar eller sin volym i samband med de vinnande kampanjerna.

Fortune 500 har rapporterat om 20 års amerikansk forskning från åren 1969-89 som visat att amerikanska ”Guldäggsvinnare” ökade sina intäkter med 1 278 procent, medan intäktsökningen hos jämförbara, icke prisbelönta företag låg på 387 procent under samma period.

Micael Dahlén på Handelshögskolan i Stockholm har visat att nyskapande och meningsfulla kampanjer har stor påverkan både på företagets marknadsandelar och försäljningsvolymer och på det finansiella resultatet i form av räntabilitet och marknadsvärde.

Man kan lista exempel efter exempel på de positiva effekterna av kreativ kommunikation.

Guldägget har förändrats och stöpts om genom åren. Stadgar och regler har justerats efter tidsandan, kategorier och specialtävlingar har tillkommit och försvunnit.

Ett kriterium för de flesta gudläggsjuryer genom åren har varit att belöna nyskapande reklam.  Något som inte är lika självklart och enkelt som det kan låta. När Ica exempelvis fick guldägg i filmkategorin, för tredje året i rad 2003, kunde man förstås fundera över om det verkligen var nyskapande. Hur bra filmerna än var, för det har onekligen producerats ett helt band av kreativa pärlor i Ica-serien.

Det räcker naturligtvis långt. Kreativa höjdpunkter i pågående koncept, vidareutveckling och förnyelse är utmärkta skäl för en guldäggsjury att belöna även långkörare som Ica-såpan, som snart bara har konkurens från ”Hem till gården”, när det gäller uthållighet.

 

TITANPRISETS BETYDELSE

Så det är bra att Titanpriset tillkommit, för att alldeles speciellt belöna nyskapande.

Det sätter ett extra fokus på hur viktigt det är för branschen att ständigt sträva efter att tänka i andra banor och finna nya stigar.

Priset har i år förändrats en aning. Från att tidigare ha varit en av flera kategorier, har priset i år lyfts ut och utgör ett specialpris, liksom Guldäggsplaketten och Platinaägget exempelvis. Det är bra. Det blir tydligare. 

Ica-såpan hade nog kvalificerat sig till en Titan-nominering, om priset funnits när den lanserades 2001. Det var nyskapande, på flera sätt.

2012 blev det i alla fall dags, när Ica-Jerry belönades.

Det finns inte mycket, som så tydligt bidragit till att städa upp bland fördomarna mot funktionshindrade. Det tydliggjorde också ännu en sida av reklamens roll och möjligheter i samhället.

Reklam är ett oerhört viktigt verktyg i en fungerande marknadsekonomi. Men i takt med att konkurrensen ökar, behovet av transparens och snabb reaktionsförmåga blir allt större, är det också angeläget att hela tiden höja de kreativa nivåerna. Och att tänka nytt. Helt nytt. Tvärtom. Därför är Titanpriset så viktigt.

Och det illustrerade Volvo Lastvagnar tydligt i år!

Volvos egen representant på Guldäggsscenen var inte bara glad och hedrad. Han kunde också berätta för hela publiken att Volvo fått snabba tydliga besked på värdet av högkreativ reklam, genom att de kontaktades av intresserade kunder som direkt följd av reklamen. Inte bara nyfikna kunder i största allmänhet, utan kunder som undertecknat orderblocket.

 

REPRIS AV GULDÄGGSPLAKETT

Om det är ett fattigdomsbevis för svensk reklambransch att Forsman & Bodenfors får rumstera om ensamma i toppen, så kan man ju också fundera lite på hur vi ska tolka att årets vinnare av Guldäggsplaketten, Absolut, belönas med samma pris för andra gången.

Guldäggsplaketten delas ut till en annonsör som, tillsammans med annonsörens byråer, genom mod, kompetens och kreativt tänkande under en längre tid har visat hur marknadskommunikation har bidragit till att utveckla annonsörens verksamhet och ökat konkurrensförmågan. Särskild vikt läggs vid förmågan att tillföra nya kunskaper och erfarenheter som bidrar till ökad effektivitet i marknadskommunikationen, inte bara för annonsören själv utan för alla aktörer, annonsörer såväl som konsulter.

Detta var 30:e gången som Guldäggsplaketten delades ut. Och man kan självklart konstatera att det är ont om företag som lever upp till kriterierna. Man skulle förstås önska att det fanns fler än 30.

Men kan man kan självklart inte heller säga annat än att Absolut verkligen gör det.

Av det skälet fick de också ta emot en plakett 1991. Det var visserligen Vin & Sprit som ägde varumärket då och deras dåvarande vd klev upp på scenen och tog emot utmärkelsen för den innovativa, framgångsrika och konsekventa reklamen för Absolut i USA och de framgångar det lett till. Och vad svarade han, när han fick frågan om vad som betytt mest för framgångarna, innehållet eller marknadsföringen?

Jo, “Det är ju inte rävgift i flaskan”. Han fick sin plakett ändå. Men nog visade han, trots sina marknadsframgångar, att han inte placerat in marknadsföringen i sitt perspektiv.

Och det är en sorglig verklighet när det gäller många företagsledningar.

Jag önskar verkligen att Volvo Lastvagnar kan ruska om dem alla lite!

 

För den som är intresserad av hela prislistan så finns den här:

13 Guldägg och 5 specialpriser delades ut på Stockholm Waterfront Congress Centre den 23 april 2014.

 

ALTERNATIVA MEDIA 

GULDÄGG 2014 ALTERNATIVA MEDIA

Bidragsnamn: Natalia Project Byrå: RBK Uppdragsgivare: Civil Rights Defenders

Motivering: Ni gör medborgare till makthavare. Ni förvandlar aktivister till superhjältar. Och ni visar oss att vårt jobb kan vara livsviktigt – när vi bestämmer oss för det.

SILVERÄGG 2014 ALTERNATIVA MEDIA

Bidragsnamn: En helt vanlig CP-öl Byrå: Hey, it’s Enrico Pallazzo! Uppdragsgivare: GIL, Göteborgskooperativet för Independent Living

Bidragsnamn: Restaurang Dill Byrå: Ingo Uppdragsgivare: Lidl

DIPLOM 2014 ALTERNATIVA MEDIA

Bidragsnamn: Allt blir finare med julbelysning Byrå: Garbergs Uppdragsgivare: Fortum Bidragsnamn: Artists Anonymous Byrå: Le Bureau Uppdragsgivare: Wetterling Gallery Bidragsnamn: Bögbyrån Byrå: Åkestam Holst Uppdragsgivare: Pressbyrån Bidragsnamn: Flykten slutar här Byrå: Deportivo Uppdragsgivare: UNICEf 

Jury: Anna Qvennerstedt, David Orlic (Kategoriordförande), Fredrik Josefsson, Johan Pihl, Lotta Ågerup, Malin von Werder, Martin Bartholf

 

KATEGORI DESIGN

GULDÄGG 2014 DESIGN

(VISUELL IDENTITED)

Bidragsnamn: Ränder Byrå: Stockholm Design Lab Uppdragsgivare: Nordiska Museet

Motivering: På längden, på tvären, på snedden. Ur vilket perspektiv vi än betraktar detta arbete, blir vi förförda. Idén, formen, hantverket, genomförandet. Allt är välavvägt och väldigt självklart. Ränder i färg. Ibland behöver det inte vara mer komplicerat än så, för att man ska vinna ett guldägg.

 

SILVERÄGG 2014 DESIGN

(VISUELL IDENTITET) Bidragsnamn: Chameleon Cabin Byrå: Happy F&B Uppdragsgivare: Göteborgstryckeriet

(KOMMERSIELLA MILJÖER) Bidragsnamn: Hermès 2013 Byrå: JoAnn Tan Studio Uppdragsgivare: Hermès/DSE

(FÖRPACKNINGSDESIGN) Bidragsnamn: Our/Vodka Byrå: Great Works Uppdragsgivare: Our/Vodka (REDAKTIONELL DESIGN) Bidragsnamn: Tio lektioner i matlagning Byrå: Garbergs Project Uppdragsgivare: Wahlström & Widstrand och Lotta Lundgren

 DIPLOM 2014 DESIGN

 (FÖRPACKNINGSDESIGN) Bidragsnamn: Absolut flavored portfolio re-design Byrå: The Brand Union Uppdragsgivare: The Absolut Company

(FÖRPACKNINGSDESIGN) Bidragsnamn: Absolut Originality Byrå: Happytear Uppdragsgivare: The Absolut Company (REDAKTIONELL DESIGN) Bidragsnamn: AIX 1637–1930 Byrå: Henrik Nygren Design Uppdragsgivare: AIX Arkitekter (KOMMERSIELLA MILJÖER) Bidragsnamn: Elliott Erwitt 100+1 Byrå: Frankenstein Studio Uppdragsgivare: Fotografiska (KOMMERSIELLA MILJÖER) Bidragsnamn: Pocket Byrå: Frankenstein Studio Uppdragsgivare: Pontus Frithiof Group

(REDAKTIONELL DESIGN) Bidragsnamn: The Story of Bolon Byrå: Tor Norinder Design Uppdragsgivare: Bolon AB

(FÖRPACKNINGSDESIGN) Bidragsnamn: Verso Skincare Byrå: The Studio Uppdragsgivare: Selego 

Jury: Cilla Winbladh, Hans Brindfors, Jenny Ahlbäck, Karin Ahlgren (Kategoriordförande), Lisa Lindgren, Mårten Knutsson, Pontus Frankenstein

 

KATEGORI DIGITALT

GULDÄGG 2014 DIGITALT 

(ÖVRIGT DIGITALT) Bidragsnamn: Avicii x You Byrå: House of Radon Uppdragsgivare: Universal Music

Motivering: I tider då skivbolagen måste hitta nya vägar för att marknadsföra sina artister känns det här mitt i prick. Genom att generöst släppa in en hel generation hoppfulla hemmaproducenter närs drömmar samtidigt som produkten lanserar sig själv. Resultatet är rikt, snyggt och smart. Vinnaren i årets Guldägg kategori Digitalt är världens största musiksamarbete kallat: Avicii X YOU.

SILVERÄGG 2014 DIGITALT

(ÖVRIGT DIGITALT) Bidragsnamn: Följ Nattjourens väg mot julen Byrå: Garbergs Uppdragsgivare: Stockholms Stadsmission

(SAJTER) Bidragsnamn: GOWEST Byrå: M&C Saatchi Uppdragsgivare: Stockholm Pride

(ÖVRIGT DIGITALT) Bidragsnamn: Live test series Byrå: Forsman & Bodenfors Uppdragsgivare: Volvo Lastvagnar AB

 

DIPLOM 2014 DIGITALT

(ÖVRIGT DIGITALT) Bidragsnamn: Göteborgs Lucia 2013 – Det är rösten som räknas Byrå: Stendahls Reklambyrå Uppdragsgivare: insideout AB

(ÖVRIGT DIGITALT) Bidragsnamn: Photoshop Live-Street Retouch Prank Byrå: Abby Norm Uppdragsgivare: Adobe Nordic Systems AB

(SAJTER) Bidragsnamn: Melodikryssfabriken Byrå: Forsman & Bodenfors Uppdragsgivare: Sveriges Radio

Jury: Annika Frankel, Cecilia Bernard, Gustav Johansson, Jacob von Corswant, Martin Cedergren (Kategoriordförande), Olle Thunberg, Ulla-Karin Barrett

 

KATEGORI DIREKT

GULDÄGG 2014 DIREKT

Bidragsnamn: The Great Phone Swap Byrå: Crispin Porter & Bogusky  Uppdragsgivare: Sony Mobile

Motivering: Genom att med stolthet demonstrera sin produkt när konkurrenten upplevs som allra svagast kommer man åt de lojala iPhoneanvändarna. Guldäggsjuryn tycker att detta bidrag definierar kategorin Direkt på ett briljant sätt år 2013 och vinnaren är ingen mindre än Sony Phone Swap.

SILVERÄGG 2014 DIREKT 

Bidragsnamn: Det besjälade bläcket Byrå: Lowe Brindfors Uppdragsgivare: Guldbaggen / Svenska Filminstitutet

Bidragsnamn: Photoshop Live-Street Retouch Prank Byrå: Abby Norm Uppdragsgivare: Adobe Nordic Systems AB

DIPLOM 2014 DIREKT

Bidragsnamn: En kuverthistoria på liv och död Byrå: Mecka Uppdragsgivare: Bong Sverige AB

Jury: Annika Frankel, Cecilia Bernard, Gustav Johansson, Jacob von Corswant, Martin Cedergren (Kategoriordförande), Olle Thunberg, Ulla-Karin Barrett

 

KATEGORI EVENT 

GULDÄGG 2014 EVENT

Bidragsnamn: Sweat for Water Byrå: Deportivo Uppdragsgivare: UNICEF och Gothia Cup

Motivering: Ett lyckat event handlar naturligtvis om att vara på rätt plats, med rätt målgrupp och rätt budskap. Årets vinnare var inte bara det, de tog dessutom fram en mycket engagerande innovation som inte bara var ypperligt relevant för avsändaren, en ny generation och deras familjer – den var dessutom alldeles brilliant äcklig. 

 

SILVERÄGG 2014 EVENT

Bidragsnamn: Photoshop Live-Street Retouch Prank Byrå: Abby Norm Uppdragsgivare: Adobe Nordic Systems AB

Bidragsnamn: The Live Quiz Release Byrå: Saatchi & Saatchi

Uppdragsgivare: Föreningen Popaganda / Luger

Jury: Caroline Jungsand, Hedvig Hagwall Bruckner (Kategoriordförande), Henrik Almqvist, Linda Häggqvist, Lisa Engardt, Mattias Ronge, Patrik Spång

 

KATEGORI FILM

GULDÄGG 2014 FILM

Bidragsnamn: The Epic Split Byrå: Forsman & Bodenfors Uppdragsgivare: Volvo Lastvagnar AB

Motivering: Från dag ett var vi alla fullkomligt eniga om att det var just detta verk som vår kategori skulle hylla.

Idén med Volvo’s Epic Split träffade rätt samtidsfrekvens och blev snabbt ett hett samtalsämne inom populärkulturen. Smärre magi uppstod och ett stycke reklamproduktion förvandlades till något som fick en hel värld att förundras.

 

SILVERÄGG 2014 FILM

Bidragsnamn: Telefonkungarna Byrå: Honesty Uppdragsgivare: Halebop

Bidragsnamn: Vad håller du på med? Byrå: DDB Stockholm Uppdragsgivare: Försvarsmakten

Bidragsnamn: Va som folk! Byrå: Forsman & Bodenfors Uppdragsgivare: IQ Initiativet

DIPLOM 2014 FILM

Bidragsnamn: Avdramatisera Byrå: Forsman & Bodenfors Uppdragsgivare: Systembolaget 

Bidragsnamn: Bilbanemannen Byrå: King Uppdragsgivare: Lotto – Svenska Spel

Bidragsnamn: Dansaren Byrå: TBWA Stockholm Uppdragsgivare: Svensk Adressändring

Bidragsnamn: Glöm inte bort varför du startade ditt företag Byrå: Fortune Uppdragsgivare: PwC

Bidragsnamn: ICA partner till landslaget Byrå: King Uppdragsgivare: ICA Sverige AB

Bidragsnamn: Leave the world behind Byrå: Forsman & Bodenfors Uppdragsgivare: Volvo Personbilar Sverige

Bidragsnamn: The Good Guys Christmas Byrå: Forsman & Bodenfors Uppdragsgivare: UNICEF

Bidragsnamn: Tokyo Byrå: Forsman & Bodenfors Uppdragsgivare: Kalles Kaviar / Abba Seafood AB

Bidragsnamn: Ulfs BFF Byrå: King Uppdragsgivare: ICA Sverige AB

Jury: Alexander Fredlund, Fredrik Simonsson, Hjalmar Delehag, Lars Holthe (Kategoriordförande), Linda Callenholt, Peder Westerberg, Pia Dueholm

 

KATEGORI HANTVERK

GULDÄGG 2014 HANTVERK

(FILM/LJUD) Bidragsnamn: The Epic Split Byrå: Forsman & Bodenfors Uppdragsgivare: Volvo Lastvagnar AB

Motivering: Från dag ett var vi alla fullkomligt eniga om att det var just detta verk som vår kategori skulle hylla.

Idén med Volvo’s Epic Split träffade rätt samtidsfrekvens och blev snabbt ett hett samtalsämne inom populärkulturen. Smärre magi uppstod och ett stycke reklamproduktion förvandlades till något som fick en hel värld att förundras.

 

SILVERÄGG 2014 HANTVERK

 (DIGITALT) Bidragsnamn: ALB Whispers – Trojan horses Byrå: Acne Production Uppdragsgivare: CLM BBDO Paris

(BILD) Bidragsnamn: Varje dag är en doft Byrå: Garbergs Uppdragsgivare: Nordiska Kompaniet

 

DIPLOM 2014 HANTVERK (DIGITALT) Bidragsnamn: Magnum 5 Lost Kisses Byrå: Lowe Brindfors Uppdragsgivare: Magnum – Unilever 

(FILM/LJUD) Bidragsnamn: Nattvandrare Byrå: Åkestam Holst Uppdragsgivare: IKEA

(BILD) Bidragsnamn: Pop-pusslet Byrå: Saatchi & Saatchi Uppdragsgivare: Föreningen Popaganda / Luger 

(FILM/LJUD) Bidragsnamn: The Castle Byrå: King Uppdragsgivare: Eurojackpot – Svenska Spel 

Jury: Cecilia Dufils, Gustav Johansson, Jennie Arvenäs, Kerstin Engberg, Paul Collins (Kategoriordförande)

 

KATEGORI INTEGRERAT 

GULDÄGG 2014 INTEGRERAT

Bidragsnamn: Live test series Integrated Campaign Byrå: Forsman & Bodenfors Uppdragsgivare: Volvo Lastvagnar AB

Motivering: Ta en produktfördel. Gör ett huvudnummer av den. Gör flera sådana enheter, så har du en klassisk integrerad kampanj.

Men att göra det för en relativt liten målgrupp, som är van att tilltalas på ett tekniskt och rationellt vis, och att göra det på det mest grandiosa sätt, med ett närmast perfekt hantverk och ytterst hög idéhöjd, det är inte bara bäst – det är EPISKT!

 

SILVERÄGG 2014 INTEGRERAT

Bidragsnamn: Fler hem nu! Byrå: Le Bureau Uppdragsgivare: Hyresgästföreningen

Bidragsnamn: Likes räddar inte liv Byrå: Forsman & Bodenfors Uppdragsgivare: UNICEF

DIPLOM 2014 INTEGRERAT

Bidragsnamn: Det är mycket nu Byrå: DDB Stockholm Uppdragsgivare: Försvarsmakten

Bidragsnamn: Festivaldödsdödaren Byrå: Saatchi & Saatchi Uppdragsgivare: Föreningen Popaganda / Luger

Bidragsnamn: Konst av en slump Byrå: DDB Stockholm Uppdragsgivare: Bonniers Konsthall

Jury: Caroline Jungsand, Hedvig Hagwall Bruckner (Kategoriordförande), Henrik Almqvist, Linda Häggqvist, Lisa Engardt, Mattias Ronge, Patrik Spång

 

KATEGORI MOBILT

GULDÄGG 2014 MOBILT

Bidragsnamn: Hockey-VM 2013 Byrå: OTW Communication Uppdragsgivare: TV4

Motivering: Äntligen en second-screen-lösning som känns relevant. Appen ger användarna chansen att komma ännu närmre och till och med påverka spänningen direkt på isen. Vinnaren i 2013 års Guldägg i kategorin Mobilt är TV4s Hockey VM-app.

SILVERÄGG 2014 MOBILT

Bidragsnamn: Natalia Project Byrå: RBK Uppdragsgivare: Civil Rights Defenders

DIPLOM 2014 MOBILT

Bidragsnamn: A Journey Through Middle-earth Byrå: North Kingdom Uppdragsgivare: Google and Warner Bros.

Bidragsnamn: Defeat Treat Byrå: Pool Uppdragsgivare: O´Learys

Bidragsnamn: First Tracks Byrå: Forsman & Bodenfors Uppdragsgivare: Helly Hansen

Jury: Annika Frankel, Cecilia Bernard, Gustav Johansson, Jacob von Corswant, Martin Cedergren (Kategoriordförande), Olle Thunberg, Ulla-Karin Barrett

 

KATEGORI PR

GULDÄGG 2014 PR

Bidragsnamn: Natalia Project Byrå: RBK Uppdragsgivare: Civil Rights Defenders

Motivering: Ett PR-uppdrag handlar ofta om att sätta en viktig fråga på agendan. Men årets vinnare nöjer sig inte med det. Här presenteras även en lösning på ett av grundproblemen. En lösning som inte bara sprider kunskap och skapar uppmärksamhet utan även ger miljontals privatpersoner möjligheten att följa och skydda våra mest utsatta hjältar. Den låter på sätt och vis oss alla vara Civil Rights Defenders.

 

SILVERÄGG 2014 PR

Bidragsnamn: GOWEST Byrå: M&C Saatchi Uppdragsgivare: Stockholm Pride

Bidragsnamn: Är du Klaus-Heidi? Byrå: DDB Stockholm Uppdragsgivare: Lufthansa

DIPLOM 2014 PR

Bidragsnamn: Babybojen Byrå: Prime Uppdragsgivare: Trygg-Hansa

Bidragsnamn: En helt vanlig CP-öl Byrå: Hey, it’s Enrico Pallazzo! Uppdragsgivare: GIL, Göteborgskooperativet för Independent Living

Bidragsnamn: Paint it Black Byrå: AIK Think Tank Uppdragsgivare: AIK Fotboll

Jury: Caroline Jungsand, Hedvig Hagwall Bruckner (Kategoriordförande), Henrik Almqvist, Linda Häggqvist, Lisa Engardt, Mattias Ronge, Patrik Spång

 

KATEGORI RADIO

GULDÄGG 2014 RADIO

Bidragsnamn: Håkan och Lenas podcast Byrå: Sverige AB Uppdragsgivare: Stockholms Stadsmission

Motivering: Årets vinnare i kategorien radio är ett inspirerande exempel på att det fortsatt är möjligt att göra något nytt med radioformatet. Genom att helt ocencurerat låta Håkan och Lena komma till tals och berätta om livet i hemlöshet ger den oss ett efterlängtat komplement till alla roliga podcasts och en mer nyanserad och personförankrad bild av hemlösheten i Stockholm. Hatten av!

SILVERÄGG 2014 RADIO

Bidragsnamn: Det är mycket nu Byrå: DDB Stockholm Uppdragsgivare: Försvarsmakten

Bidragsnamn: Stefan Löfven väcker ungdomar Byrå: Granath Havas Worldwide Uppdragsgivare: Socialdemokraterna

Bidragsnamn: Stigs podcast Byrå: King Uppdragsgivare: ICA Sverige AB

 

DOPLOM 2014 RADIO

Bidragsnamn: Conrad Mullvad Byrå: Fun Radio Uppdragsgivare: Conrad Elektronik Norden AB

Bidragsnamn: Vad håller du på med? Byrå: DDB Stockholm Uppdragsgivare: Försvarsmakten

Jury: Alexander Fredlund, Fredrik Simonsson, Hjalmar Delehag, Lars Holthe (Kategoriordförande), Linda Callenholt, Peder Westerberg, Pia Dueholm

 

KATEGORI TIDNINGSANNONSERING

GULDÄGG 2014 TIDNINGSANONSERING

Bidragsnamn: Stig Jobs Byrå: King Uppdragsgivare: ICA Sverige AB

Motivering: Den är målmedvetet uttänkt, övervägd, finslipad och genomförd. Den är inte bara det senaste, den är hur det senaste borde vara. Den förändrar allt. Igen.

 

SILVERÄGG 2014 TIDNINGSANNONSERING

Bidragsnamn: Det är mycket nu Byrå: DDB Stockholm Uppdragsgivare: Försvarsmakten

Bidragsnamn: Förlåt Byrå: Forsman & Bodenfors Uppdragsgivare: Tele2

DIPLOM 2014 TIDNINGSANNONSERING

Bidragsnamn: Björn Borg say´s Da! Byrå: Garbergs Uppdragsgivare: Björn Borg

Bidragsnamn: Emoji Byrå: Forsman & Bodenfors Uppdragsgivare: Comviq

Bidragsnamn: En väldigt svensk smak Byrå: Forsman & Bodenfors Uppdragsgivare: Abba Seafood

Bidragsnamn: Frukters och grönsakers inverkan på kroppen Byrå: King Uppdragsgivare: ICA Sverige AB

Bidragsnamn: ICA-skolan Byrå: King Uppdragsgivare: ICA Sverige AB

Bidragsnamn: SSRS Byrå: Forsman & Bodenfors Uppdragsgivare: Frivilliga

Bidragsnamn: Vad håller du på med? Byrå: DDB Stockholm Uppdragsgivare: Försvarsmakten

Jury: Anna Qvennerstedt, David Orlic (Kategoriordförande), Fredrik Josefsson, Johan Pihl, Lotta Ågerup, Malin von Werder, Martin Bartholf

 

KATEGORI UTOMHUS

GULDÄGG 2014 UTOMHUS

Bidragsnamn: Emoji Byrå: Forsman & Bodenfors Uppdragsgivare: Comviq

SILVERÄGG 2014 UTOMHUS

Bidragsnamn: McSenior Byrå: DDB Stockholm Uppdragsgivare: McDonald’s

Bidragsnamn: Street poster Byrå: Garbergs Uppdragsgivare: Norwegian

DIPLOM 2014 UTOMHUS

Bidragsnamn: Vad håller du på med? Byrå: DDB Stockholm Uppdragsgivare: Försvarsmakten 

Bidragsnamn: Gränsen Byrå: DDB Stockholm Uppdragsgivare: McDonald’s

Bidragsnamn: Stig Jobs Byrå: King Uppdragsgivare: ICA Sverige AB

Jury: Anna Qvennerstedt, David Orlic (Kategoriordförande), Fredrik Josefsson, Johan Pihl, Lotta Ågerup, Malin von Werder, Martin Bartholf

SPECIALPRISER 

TITANPRISET – Volvo Lastvagnar 

GULDSKRIFT – Johannes Ivarsson 

PLATINAÄGGET – Silla Levin 

GULDÄGGSPLAKETTEN – The Absolut Company 

KYCKLINGSTIPENDIET – Desiré Engström, Olof Lindh, Petter Hanberger

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.