På hög kreativ nivå kommunicerar Almega i en aktuell kampanj, direkt till känslor och sinnen om en sida av problemen med offentlig upphandling. Fler sektorer borde följa Almegas exempel, för offentlig upphandling har många fallgropar och med många trista effekter.
Under det senaste halvåret har nyheterna vid flera tillfällen talat om snuskiga skoltoaletter. Om skolbarn som låter bli att gå på toa över huvud taget under skoltid. Något som bland annat medför problem med både mage och urinblåsan.
Almega, som är bransch- och arbetsgivarorganisation för tjänsteföretag och bland annat organiserar städföretagen, har i dagarna gjort ett utskick till kommunpolitiker över hela landet, med ansvar för skolornas underhåll. Ett utskick som vid en första anblick ser trevligt och mysigt ut, eftersom det innehåller ett doftljus i glasbehållare. Men, det här ljuset sprider inte dofter av lavendel, varma kryddor eller vinterfrukter. Det har inget namn som associerar till lyx och avkoppling, som ”Fleur d’Hiver” eller ”Springblossom”. Almegas doftljus heter ”L’odeur des Toilettes d’École” – eller rätt och slätt Skoltoalett.
Vi vet ju att reklam som väcker känslor är effektivare än rationella argument. Här har vi en kampanj som både väcker känslor och sinnen – och lyckas förmedla rationell argumentation.
Kampanjen tar upp problemet med den ensidiga fokuseringen på pris, när kommunerna upphandlar exempelvis städtjänster. Almega har granskat 1 225 offentliga upphandlingar av städning och kunnat konstatera att 96 procent av dem helt och hållet fokuserar på lägsta pris. Och, som vanligt, är det omöjligt att hålla hög kvalitet till hur lågt pris som helst. Så om städningen av skolan och skoltoaletterna ska vara riktigt billig, så gäller det att inte städa för ofta och för noga. Inte konstigt att ungarna håller sig tills de kommer hem.
Men de flesta kommunalråd, eller oppositionsråd, har sällan anledning att besöka skoltoaletterna och funderar förmodligen inte över vad den billiga städentreprenaden innebär. De kan lugnt luta sig tillbaka i vetskapen att kommunens upphandlare följer LOU.
Därför skapade Almega den här påminnelsen om hur skoltoaletter luktar idag. Tillsammans med sin byrå, YouMe Agency, tog Almega hjälp av Jonas Bergqvist, som är professor i analytisk kemi vid Uppsala Universitet, för att utveckla en essens som luktar skoltoalett. En handling som bland annat uppmärksammats av TV4:s lokala nyheter på flera platser. TV4 Halland följde kommunalrådet Claes L Ljung ända in i kommunhusets fräscha, blåkaklade toalett, där han tände ljuset och i ett slag ändrade atmosfären. Han kallade det ”en lysande idé i dubbel bemärkelse” och lovade uppmärksamma problemet med skolstädningen.
Det skulle verkligen inte vara någon dum idé om problemet med offentlig upphandling och följderna av den, togs upp till diskussion på många fler områden. Bevekelsegrunderna bakom lagen om offentlig upphandling är naturligtvis riktiga – att genom konkurrensutsättning vakta över våra skattepengar och försäkra sig om att myndigheter och organisationer inte väljer leverantörer på grund av vänskapsband eller slentrian. Eller på andra olämpliga grunder.
Och visst heter det ofta att det anbud vinner som är ”ekonomiskt mest fördelaktigt”. Vilket innebär möjligheten till kombination av bra kvalitet till rimligt pris. Men i verkligheten blir det ändå mest ”lägsta pris” som vinner. Vilket ofta också uttryckligen anges i upphandlingsunderlagen.
Krisen bland svenska grisbönder är också en följd av offentlig upphandling. Konsumtionen av fläskkött ökar visserligen, men ökningen består av importerat kött. Och bara var femte kotlett som köps in av kommuner och landsting – till skolmatsalar, äldrevård och sjukhus – kommer från Sverige. Resten importeras. På samma sätt är huvuddelen av andra livmedel importerade. Det blir mycket billigare. Vi svenskar har höga krav på djurhållning – etiskt och miljömässigt. Det blir ramaskrin om hönsen sitter för trångt eller grisarna inte får böka som de vill. Men vi vill inte betala för det.
Priset är huvudsaken i alldeles för många sammanhang – från städningen av skoltoaletterna till skolmaten. Precis som nästan all diskussion om dagligvaruhandeln handlar om var man köper den billigaste matkassen. Avbrutet någon gång emellanåt av ”hästköttsskandaler”, salmonellalarm eller avslöjanden om hanteringssnusk. Och ingen ser sambanden.
Här finns hur mycket som helst att göra för kommunikatörer och opinionsbildare.
One thought on “Ett ljus i upphandlingsmörkret”