Branschpressen har under den senaste tiden ägnat en hel del uppmärksamhet åt att Göran Åkestam lämnar vd-skapet på Åkestam & Holst.
Naturligtvis är det en intressant branschnyhet när en våra största och mest framgångsrika byråer byter vd efter 17 år.
Men, vd-skapet på en lokal, ägarledd kommunikationsbyrå går ju inte riktigt att jämföra med att vara vd på ett börsnoterat företag eller en verkstadsindustri. Vd-jobbet på en mindre reklambyrå (vilket Åkestam Holst var när Göran Åkestam tillträdde) har genom åren ofta gått till den som protesterat minst mot att ta det. Ibland har jobbet alternerat inom en ägargrupp, för att ingen ska behöva dra det lasset för länge.
Detta inte sagt för att på något sätt förringa Göran Åkestams insatser!
Vd-bytet på byrån signalerar för mig helt andra saker än att Göran Åkestam är pensionsfärdig.
Ledarskapet på Åkestam Holst har delats mellan Göran Åkestam och Kenneth Adenskog, där Göran Åkestam haft den formella titeln vd.
Förra året skrev jag en bok om Åkestam Holst, på uppdrag av Arvinius + Orfeus Förlag (Åkestam Holst – Från omstart till världsklass). Där konstaterade jag att organisationen är platt och bygger på varje medarbetares ansvarskänsla och ambition. Kenneth Adenskog beskrivs av medarbetarna mer som en fadersfigur och Göran Åkestams auktoritet bottnar i hans passion och ödmjukhet inför reklamens uppgift.
Så kommer det att förbli, oavsett titel, så länge de finns kvar på byrån.
Men Petronella Panérus träder nu in och tar över vd-funktionerna från teamet Åkestam/Adenskog.
Jag känner inte Petronella Panérus personligen, men hennes bakgrund säger mig att hon nog kan passa alldeles utmärkt för jobbet. Hon har varit vd på Great Works och Scholz & Friends och har tidigare arbetat som projektledare i två internationella organisationer – Lowe Brindfors och Publicis.
När hon nu tar över ledarskapet, är Åkestam Holst del i ett byrånätverk med representation i flera länder. Det innebär behovet av mycket mer administrativa, ekonomiska och juridiska kontakter mellan enheter och huvudorganisationen. Och det innebär att byrån behöver en vd med fokus på just det jobbet.
Så det är bara att gratulera herrar Åkestam och Adenskog att de kan lämna över ansvaret för det och istället koncentrera sig på det de är bäst på.
Men naturligtvis väcker förändringarna också tankar på den framtid när ingen i den ursprungliga grundarkvartetten (Göran Åkestam, Kenneth Adenskog, Mark Ardelius och Jesper Holst) finns kvar på byrån.
Göran Åkestam är 61 år, vilket rimligen inte innebär något överhängande behov av pensionering, men han kan förstås få för sig att han ska jobba mindre för att tillbringa mer av sin vakna tid på skidor. Eller tappa sugen i en nordisk organisation som kanske inte blir som han tänkt sig, utan visar sig bli centralstyrd och byråkratisk. Sådant kan man förstås aldrig förutsäga.
Det kommer säkert att märkas på Åkestam Holst när ägargruppen lämnar. Men byrån har alltid varit angelägen om att vårda sin företagskultur och arbetar fokuserat och medvetet för att förstärka den. Eftersom personalomsättningen är låg, är det många fler än grundargruppen som bär med sig kulturen naturligt. Men som ett ytterligare verktyg har man också formulerat byråns ”Värderingsbok”, som är en liten skrift som alla nyanställda får i sin hand. Där förklaras byråns syn på reklam, dess roll och byråns uppgift. Såvitt jag kan komma på, har ingen byrå lika tydligt formulerat sin filosofi och sin kultur.
Kanske kan det hjälpa byrån att behålla sin kultur och sin profil.
Om det går eller ens är önskvärt, över en längre tid.
(Mer om problematiken i generationsväxlingar har jag skrivit här. Mer om Göran Åkestam och hans bakgrund finns här)