Vinnarna i årets Epica Awards korades för en dryg vecka sedan och då kammade de svenska bidragen hem 1 guld, 7 silver och 3 brons. Det är klart bäst i Norden.
Finland var det enda nordiska land som också vann ett guld. Därtill ett brons.
Norge fick sex brons och tre silver och Danmark fem brons och ett silver. Island lyckades nå ett silver.
Epica Awards är unikt på så sätt att juryn inte utgörs av kreatörer eller andra medarbetare inom reklambranschen. Istället är det journalister från den internationella reklam- och fackpressen, som sedan starten 1987, bedömer tävlingsbidragen. Runt 150 reklamjournalister från ett 60-tal länder över hela världen samlades i år digitalt, för att bedöma bidrag från alla tänkbara discipliner inom kommunikationssektorn, liksom från olika branschkategorier.
Som svensk jurymedlem kunde jag förstås inte rösta på de svenska bidragen. Faktum är att jag inte ens såg dem förrän på prislistan. Väl värda vinnare kan man konstatera. Men visst finns det ett och annat svenskt bidrag ytterligare, som jag tror skulle haft en god chans om de ställt upp. Vilket jag anar att de inte gjorde.
Det svenska bidrag som fick flest belöningar var Stockholms Stadsmission. De belönades med både guld, silver och brons för kampanjen ”Innan är det aldrig för sent” (eller ”Before it’s too late” som tävlingsbidraget fick heta i den engelska presentationen). Guldet vanns i kategorin Branded Content – Films & Series, Silver i Public Interest – Social och Brons i kategorin Direction & Cinematography.
Bidraget hade anmälts till tävlingen av filmproduktionsbyrån, Giants & Toys. Men eloge bör förstås också gå till Stadsmissionens byrå, TBWA.
Filmen finns att se här: https://youtu.be/mLfwbd1NceM?feature=shared
Apotek Hjärtat fick två silver – i kategorierna Health & Beauty och Prescription and OTC Products – för filmen Shadecation, tillsammans med Wenderfalck.
En casefilm finns här: https://youtu.be/YhvkHRB_iEU?feature=shared
Två silver gick också till ChildX och Gullers Group, i kategorierna Mobile Campaigns och Metaverse, för kampanjen “Brottsplats (“Swedish Crime Scene”) om betalda sexuella övergrepp på barn. Se casefilmen här: https://youtu.be/u6Qb1Nzu-JQ?feature=shared
Silver gick också till Visit Sweden och Forsman & Bodenfors i kategorin, Transport & Tourism för ”Sweden (not Switzerland)”. Missa inte den filmen: https://youtu.be/0oNX_BHgi3c?feature=shared
Också Göteborgs Energi och Welcome belönades med silver. Detta i kategorin Communication & Public Services med ”Gör mindre för klimatet” – eller ”Do less for the climate”, som tävlingsbidraget fick heta.
Slutligen gick en bronsmedalj till BBDO Nordics och Sandvik Group i kategorin AI Craft och ”The Impossible Statue”. https://www.home.sandvik/en/stories/themes/the-impossible-statue/
McCann är det nätverk som haft främst framgång i årets Epica, med totalt 26 belönade bidrag, varav 3 Grand Prix och 5 guld.
Det bästa av det bästa från årets Epica kan avnjutas här: https://www.youtube.com/live/fbQl6y2gfYw?feature=shared där arrangörerna presenterar bidragen som fått Guld och Grand Prix.
Missa inte det!