Så har då årets Cannes Lions dragit igång. I år har jag inte tillfälle att vara på plats, men följer festivalen digitalt. Direkt eller med viss fördröjning, beroende på programpunkt. Det är klar att det inte blir riktigt samma sak, och framför allt inte samma atmosfär, som att vara på plats IRL. Men det är ett utmärkt alternativ.
På måndagsförmiddagens första seminarium talade Nick Law, Creative Chairperson på Accenture Song, om kreativitet och vad det egentligen är.
För, menade han, det har inte bara att göra med att producera kreativ kommunikation utan om att forma olika delar till något nytt. Att koppla samman faktorer som kanske inte i en första anblick ser ut att höra ihop.
Kraften lever i skärningspunkten där uppfinningsrika sätt att tänka och skapa uppstår ur nya kombinationer av människor och teknik.
Det är inte lätt.
Det kräver tydliga och övertygade principer och strukturer som stimulerar till ett effektfullt samarbete. Plus den sortens mod och fantasi som bara kreativt ledda företag har.
Nick Law pekade på den brittisk fysikern och författaren C.P. Snow, som på 50-talet myntade begreppet ”De två kulturerna” och skrev en bok med samma namn.
Hans tes var att mänskligheten gick att dela upp i två huvudkategorier – vetenskapsmän och ”litterärt intellektuella”. Två kulturer som varken kan förstå eller kommunicera med varandra.
Men om man lyckas överbrygga gränserna och samla delar av båda sidorna kan man åstadkomma mycket.
Nick Law pekade på Steve Jobs som ett exempel på någon som kunde koppla samman industriell teknik med humaniora – och på det sättet skapa något som lämnat ett bestående intryck.
Nyligen kunde vi också se i årets upplaga av BrandZ, som Kantar publicerade förra veckan, att Apple fortfarande är världens mest värdefulla varumärke med en ständig tillväxt. Dessutom det första varumärke att i år värderas till en biljon dollar i BrandZ.
Nick Law nämnde också Bill Bernbach som revolutionerade reklamen genom att sammanföra text och bild på ett tydligare sätt.
”Kreativitet är just den där kopplingen mellan olika sidor”, sa Nick Law och gav tre goda råd för att hitta de där skärningspunkterna som gör det möjligt att skapa någonting mer än det man först kanske tänker på.
”För det första: Jobba med freaks! Folk som inte är precis som du är. Leta efter friktion, det kommer att ge resultat.
För det andra: Gör läskiga grejer. Gör inte bara det som känns rätt och bekvämt, våga krypa längre ut på grenen!
Och för det tredje: Ha sjukt kul!”
Som en illustration över vad som kan skapas i skärningspunkten mellan effektivitet och mänsklighet nämnde Nick Law en ny satsning från Dove, som vände AI till något helt i linje med Doves Real Beauty-koncept.
Unilever har ju utsetts till Creative Marketer of the Year, mycket tack vare deras arbete med Dove.
Dove fick också ett Grand Prix i fjol med kampanjen ”Turn your back” där de pekade på de negativa konsekvenserna med exempelvis TikToks ”Bold Glamour”, med hjälp av ett filter kan göra personernas bilder på TikTok ”vackrare” (mer om det och Dove skrev jag om nyligen).
Men Dove har gått vidare på temat med kampanjen ”Let’s #KeepBeautyReal” och påpekar där att man aldrig kommer att använda AI för att skapa eller förvränga bilder på kvinnor.
Ett avslut på han dragning som fick publiken att jubla.