Någon månad före jul drog Coop igång sin nya stora satsning för att värva medlemmar. Återbäringen kom tillbaka och allt manifesterades dessutom med ett nytt kommunikationsspråk. Borta var (tack och lov) de små svarta figurer som hoppade omkring i tv-rutan som någon tecknad barnfilm från det forna östblocket.
Istället kom reklamen som visar mysig matproduktion.
I en intervju på resume.se berättade Bodil Jönsson-Lindgren på Coop att man ville sätta maten i fokus och stärka medlemsnyttan. ”Det ska löna sig att vara medlem” förklarade hon i intervjun.
Forsman & Bodenfors projektledare, Daniel Smedfors, berättade i samma artikel på resume.se att man övergått till ett mer matinriktat utbudsmaner för att man ville att det skulle kännas så ”matigt, härligt och varmt, som coop är”.
Men om Coop är angeläget om att det ska löna sig att vara medlem, så är det en helt annan sak för leverantörerna.
De hålls i strypsnara av Coop som med hot och skrämseltaktik pressar priserna förbi smärtgränsen. Dagens Industri har i ett antal artiklar under de senaste veckorna beskrivit Coops agerande gentemot sina leverantörer. De betalar långsamt eller inte alls förrän leverantören ansökt om betalningsföreläggande (100 gånger i fjol och hittills tio gånger i år). Likaså pågår prisförhandlingarna mellan Coop och deras leverantörer i månader eller till och med år, under hot från Coop om att plocka bort stora delar av sortimentet om leverantören inte pressar priserna ytterligare. Flera, både stora och små leverantörer befinner sig i direkt konflikt med Coop och bland annat Carlsberg och Scan har ”frivilligt” eller efter direkt bojkott helt eller delvis försvunnit från Coops hyllor.
Beskrivningen om Coop som ”matigt, härligt och varmt”, låter onekligen rätt falsk.
Dessutom är det inte någon långsiktigt klok attityd från Coops sida. Idag ställer konsumenterna allt högre krav på ett etiskt och respektfullt uppträdande från de varumärken som skall få deras förtroende.
COOPS LÅNGA HISTORIA AV UNDERLÅTENHETSSYNDER
Strålglansen i Coops varumärke har mattats av sedan länge. Den tidigare självklara och starka tvåan på marknaden, får nu kämpa för den placeringen.
Ingen kedja har väl heller så många underlåtenhetssynder på sitt samvete som just Coop.
En gång en stark konsumentkooperation, tappade mark både genom tidens gång och egen förskyllan. I slutet av förra seklet drabbades dock kooperationen av klarsyn och insåg att man måste göra något åt det luddiga sammelsurium som var KF, med mängder av varumärken. Från Robin Hood till Gröna Konsum.
År 2000 investerade KF 700 miljoner kronor i reklammedia, medan ICA satsade 500. Ändå visade alla mätningar att ICA stod oerhört mycket starkare i konsumenternas medvetande. KF hamnade långt ner på listan.
En jättesatsning för att bygga det långsiktiga varumärket Coop, drogs igång av Elisabeth Ström, i början av seklet. Men den vittrade bort med den chefskarusell som några år senare lade en blöt filt över hela varumärket.
Nu ska man alltså återuppliva den gamla kooperativa tanken. Nu ska medlemmar värvas.
Jag kan inte hjälpa att det känns lite som ett eko av Socialdemokratiska partiets kris. Också Coop, det gamla folkrörelse- och folkhemsföretaget har sett tiden passera utan att följa med. Medlemskap i Coop, känns inte speciellt upphetsande. Lite fler vuxenpoäng än Unga Örnar kanske.
Men återbäring på inköpen är ju inte något unikt för Coop idag.
Och ska det vara på bekostnad av leverantörernas överlevnadsmöjligheter, så borde konsumenterna dra öronen åt sig. Både för att de på kuppen får ett torftigare sortiment att handla från och för att de inte borde stödja en livsmedelskedja som gör sina leverantörer olönsamma och deras anställda arbetslösa.
DAGLIGLEVERANTÖRERNAS OMÖJLIGA KONKURRENSSITS
Dagligvarubranschens leverantörer lever i en hård värld. De har länge pressats hårt av kedjornas, där giganten Ica tidigare var den som använde det mest hänsynslösa maktmedlen.
I början av 2007 ledde detta till en intensiv debatt, där jag bland annat var inblandad via ett antal DI-krönikor.
Ica har väl inte direkt blivit någon Moder Theresa sedan dess, men de underleverantörer som Dagens Industri talat med i de senaste artiklarna, menar att ”inköparna hos de övriga kedjorna är inte några duvungar, men att de har en mer konstruktiv dialog medan tongångarna hos Coop är mer ensidigt inriktade på fördelar för Coop”.
Ett näst intill olösligt problem för varumärkesägarna är ju också att dagligvarukedjorna både är deras viktigaste kunder – och deras största konkurrenter, genom sina egna märkesvaror.
Jag noterade tidigt rädsla och försiktighet hos varumärkesägare, när det gäller dessa frågor. I intervjuer med marknadschefer eller VD:ar har de försiktigt tassat runt, som på krossat glas. De skulle kunnat vara aspiranter till diplomatiska kåren allihopa. De vågar inte tala fritt eller svara ärligt på enkla frågor. Inte om det handlar om EMV i alla fall.
Men, jag kan förstå dem.
Den varumärkesägare som protesterar eller talar för fritt bestraffas och kan snabbt försvinna från de centrala inköpslistorna.
ETT FÖRSÅTLIGT LÅGPRISFOKUS
Ett viktigt skäl till problematiken är att svenska konsumenter förletts tro, att prisnivån är det enda viktiga.
Medierna jagar billiga matkassar, oavsett vad som finns i dem.
Till och med Konkurrensverket tror, att konkurrens bara handlar om att pressa priser!
Men när dagligvarupriser sjunker, är det varumärkesleverantörerna som pressats extra. Något som ger dem begränsade utvecklingsmöjligheter och sämre lönsamhet. När leverantörerna sedan tvingas överfinansiera kedjornas reklam, blir det ännu mindre över för deras egna varumärkesinvesteringar.
En del företag överlever genom att bli EMV-leverantörer, men det kan vara en temporär respit. Klarar de inte att pressa sina kostnader under kedjornas låga ribbor, åker de ut i alla fall.
Det här är inte bara en fara för varumärkena.
Konsumenterna har all anledning att oroa sig.
I längden får vi både lägre kvalitet överlag och högre priser. Undersökningar visar att varukategorier med mycket EMV, inte alls pressar priser mer än andra. Snarare tvärtom.
Men det förs ingen egentlig diskussion om lågprisprodukterna verkliga värde. Att det finns en gräns för hur lågt man kan gå i pris, för riktiga råvaror.
Konsumenterna märker inte att lågpriskycklingen är full av vatten, eller att det är mer socker och mindre råvara i sylt och ketchup. Det smakar ju sött och gott.
Ett problem är, att vi inte har någon konsumentrörelse värd namnet, som ligger som iglar på livsmedelskedjorna.
Ett annat dilemma att dagligvaruleverantörernas egen organisation, DLF, är så tyst.
Vad är det för mening med en intresseorganisation om den inte ständigt och intensivt kämpar för sina medlemmars intressen?
Det minsta man kan begära är att de driver debatt och kampanj. De ska lobba hos Konkurrensverket, informera, argumentera och agitera. Ta internet till hjälp och de möjligheter som finns i sociala forum och intressegrupper. Det finns massor att göra den vägen.
Tala öppet och ärligt om riskerna med en EMV-epidemi med anonymiserade produkter och följdsjukdomar som kvalitetsförfall, prisökningar och varumärkesdöd.
Intressant artikel,vill peka på vad som händer inom ICA, ur ett kundperspektiv. ICA håller på att förvandlas till gamla blåvita Konsum med sina egna ICA-varor. Dessa ligger några kronor under originalvarumärket i pris och tillräckligt mycket för att konsumenterna ska överväga att välja dessa varor istället. Samtidigt har originalvarumärket investerat i reklaminsatser som ökat kännedomen om produkten, märket eller leverantören, som ICA:s egna varumärken nu kan åka snålskjuts på…Det är onekligen inte lätt att vara leverantör idag.
Hej Carin
Med intresse läser jag ditt tyckande kring Coops förhandlingar med leverantörer och fenomenet egna varumärken. Ord som strypsnara, hot och skrämseltaktik mot leverantörerna ger onekligen en krydda till dina tankar om dagligvaruleverantörernas situation.
Men låt oss för ett ögonblick vända på steken.
Sverige har historiskt haft höga matpriser. Nu har priserna under de senaste åren pressats så att vi ligger nära snittet i Europa. Detta har bland annat skett genom att dagligvarukedjorna blivit allt duktigare i förhandlingarna med leverantörerna. Coop förhandlar numera och ställer krav på pris och kvalitet i nivå med vad våra konkurrenter i handeln gjort under lång tid. De som tjänar på detta är konsumenterna som får bra mat till bra priser. Coop har nu över 3 miljoner medlemmar och medlemstillströmningen ökar konstant. Det verkar som vi gör någonting rätt i fråga om att leverera ekonomisk nytta, hållbarhet och matglädje till våra allt fler medlemmar.
Vi väljer att föra förhandlingar vid förhandlingsbordet. Att vissa leverantörer väljer lydig media som verktyg i förhandlingen är ett intressant fenomen i sig.
Bästa hälsningar
Theo Martins
Tf Kommunikationsdirektör
KF
Som gammal reklamman arbetade jag med KF:s varumärken, Winner, Goman och några till för att sedan arbeta med kedjor som Konsum. Epa, Vivo.
Jag har nog skrivit om detta tidigare, men i slutet av 70-talet skulle de ledande tillverkarna Felix, Findus, Scan m.fl agerat tillsammans. Det gjorde man inte och sedan tog SA/VA programmen över. Det handlade bl a betala kedjornas reklam mm.
Om vi ett kort ögonblick glömmer detta fenomen, så kan man konstatera att gamla Konsum/Domus inte var särskilt bra marknadsförare. Egentligen gjorde ingen reklam för de varumärken man erbjöd. Man gjorde “torsdagannonsering”. Man satsade oerhört mycket på produktutveckling och många av de produkter som kom fram var av extrem hög kvalitet. Högre än många kända varumärken erbjöd. Problemet vilket har redovisats var att när man satte sitt eget varumärke på produkten sjönk prisvärdheten dramatiskt och man konkurrerades ut av kända varumärken. Förekom det något “varumärkesreklam” så var det i KF egen tidning då Veckotidningen Vi som om det enbart skulle finnas konsummänniskor.
Som sagt, underlåtenhetssynderna inom kooperationen har pågått i decennier. Och inte har de lärt sig något av det heller, uppenbarligen.