Kvinnor representerar en tillväxtmarknad som är mer än dubbelt så stor Kina och Indien tillsammans. I reda tal råder kvinnor över konsumtion till ett värde av 20 biljoner dollar. Årligen. Och det ökar snabbt.
Men företag som i åratal lagt upp strategier för expansion i Indien och Kina, fortsätter ignorera kvinnorna.
Precis som i de flesta andra sammanhang är män utgångspunkt och referens även för produktutvecklare och marknadsförare.
Det konstaterar Harvard Business Review, som när de tidigare presenterade en stor undersökning där Boston Consulting Group intervjuat fler än 12 000 kvinnor i olika åldrar, sociala och personliga förhållanden, från 40 olika geografiska områden.
Rapporten sorterar in kvinnorna i sex olika kategorier, där likheterna inom grupperna är stora, oavsett om ursprung och kultur varierar. Och de flesta har lika svårt att få, det så kallade, livspusslet att gå ihop.
Gemensamt för grupperna är att de känner sig bortglömda och respektlöst behandlade av produktutvecklare, marknadsförare och handel.
När någon gång ett företag får för sig att utveckla och marknadsföra något med kvinnor i åtanke, blir det ofta fördomsfullt, ibland rent pinsamt och ”tjejigt”. Som när Dell i våras skulle ta fram en bärbar dator för kvinnor. Den lanserades via hemsidan Della, med attribut som färger, tillbehör och tips på hur man med datorns hjälp kunde räkna kalorier eller leta matrecept på nätet.
Resultatet blev mer uppror än uppskattning från målgruppen, och hemsidan fick snabbt ändras.
Inte ens dammodebranschen får godkänt, utan är en ständig källa för frustration. Storlekar stämmer inte överens mellan butiker eller klädmärken och det finns inga varianter för korta, långa, kurviga eller magra.
Den finansiella sektorn är utan jämförelse värsta syndaren, när det gäller att utveckla tjänster eller kommunicera med en kvinnlig målgrupp. Många kvinnliga småföretagare, även i Sverige, blir till och med ombedda att be maken skriva på lånehandlingar, eller i varje fall gå i borgen för kvinnans lån.
Kvinnor över 50-60 år är alldeles speciellt förbisedda av marknadsförarna. Trots att det knappast finns någon intressantare målgrupp. De har stort inflytande över köpbeslut för upp till fyra generationer. I sitt eget hushåll, förstås, men de är också viktiga rådgivare för sina barn, barnbarn och i förekommande fall också för sina föräldrar.
Företagen och marknadsförarna har allt att vinna på att ta den gigantiska, feminina målgruppen på allvar. Det gäller alla branscher, men rapporten pekar speciellt på potentialen för livsmedel, träning, skönhet, kläder, finanssektorn och hälsovård.
Utveckla produkter och distribution som möter behovet av lättillgänglighet och tidsbesparing i kombination med bra kvalitet. Var uppmärksam på företagets sociala och ekologiska ansvar. Kvinnor föredrar att handla av företag som bryr sig och gör nytta på flera plan.
Kommunicera sen konkret användarnytta och tala till kunderna som tänkande, intelligenta och självständiga individer.
(Inlägget har tidigare varit publicerat i Dagens Industri)