För någon månad sedan skrev jag ett inlägg om radio- & tv-branschens långsamma varumärkessjälvmord. Då hade Philips just meddelat att de skulle lägga ner tillverkningen av tv-apparater. Dessa ska tillverkas på licens av Hong-Kong-företaget TPV.
Med minsta anlag för konspirationsteorier, kan man som naturlig följd se hur varumärket Philips försvinner helt och hållet från tv-apparaterna med tiden.
Idag fick jag en pressrelease, från Philips, som verkade peka i samma riktning.
Det var en ny undersökning om vi nordbor ser på hälsa och välbefinnande: Philips Nordic Health and Well-being Report. En, i och för sig, både intressant och säkert relevant undersökning som exempelvis visar att 70 procent av Nordens befolkning uppger att deras hälsa och välbefinnande är bra, eller mycket bra. Att nära hälften av oss anser att vi är överviktiga och 82 procent vill gå ner i vikt. Undersökningen visar också att vi sover sämre än många andra, 41 procent får inte tillräckligt med sömn, jämfört med ett internationellt genomsnitt på 35 procent. En av åtta känner sig deprimerad varje vecka eller oftare, när vintermörkret kommer.
Hela undersökningen tar upp mängder av frågeställningar och jämför oss i Norden med varandra och med resten av världen. Intressant på många sätt och vis.
Men det som väckte mitt intresse speciellt, var att pressreleasen om undersökningen avslutades med en liten presentation av Philips, som där beskrevs som ”ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer. Företaget är världsledande inom området hälsa, livsstil och ljus.”
Inte ett ord om hemelektronik.
Kanske har jag bara inte hängt med, eller så är det här ett tydligt tecken på en branschglidning för Philips. Bort från hemelektronik och radio-tv-branschen.
Att fokusera på hälsa och välbefinnande är i så fall ett klokt val, eftersom det är en så expansiv marknad. Inte minst på grund av växande skaror av konsumenter över 55 år som blir allt friskare, äldre och mer intresserade av att förbli friska och ännu äldre. Och som har både ekonomi och lust att hjälpa välbefinnandet på traven med konsumtion.
Intressant är också att Philips för sitt avstamp med en undersökning av det här slaget. Det är möjligt att de gjort tidigare mätningar i ämnet, på andra marknader. Men det framgår tydligt av pressreleasen att det i alla fall är första gången i Norden. Det är ett vettigt sätt att skapa trovärdighet kring ett hälsokoncept och påminner om den så kallade Ajax-rapporten, som under flera år var ett mycket effektivt pr-redskap för Colgate-Palmolive.
I slutet av 1990-talet gjorde Colgate-Palmolive ett antal årliga undersökningar
med fokus på ämnen som berörde deras verksamhetsområden – egenvård (tandkräm etc) och rengöring. Först var det tänkt som en engångsföreteelse, men blev en rutin, till och med efterfrågades i medierna.
Den första undersökningen gällde tandvård. Demoskop intervjuade 400 mammor om hur de sköter sina barns tänder .
Resultatet av danna första aktivitet var så bra att också rengöringsavdelningen på Colgate-Palmolive ville göra något liknande året därpå.
Man hade noterat en vikande trend på rengöringsmarknaden. Men man visste inte varför. Hade svenskarna blivit smutsaktigare, eller bara bättre på att dosera?
Första året gjordes en Temo-mätning på hela svenska folket, som illustrerade vårt komplicerade förhållande till städning. Den resulterade i den första Ajaxrapporten.
Redan andra året kändes det som om Ajaxrapporten blivit lite av ett begrepp.
Målsättningen för Colgate-Palmolive med det här arbetet var naturligtvis rent kommersiell. Undersökningar och rapporter användes också som grund vid lansering av nya produkter.
1998 hade Colgate-Palmolive målsättningen att öka totalmarknaden för rengöringsmedel med 2 procent. Resultatet blev 9 procent!
Året därpå hade totalmarknaden gått upp ytterligare två procentenheter. För allrengöringsmedel (av typen Ajax, som blandas med vatten) hoppades man, 1998, på en total ökning på 4 procent. Det blev 12 procent.
Även när det gäller försäljningsvärdet har resultatet överträffat förväntningarna. Målet en försäljningsökning på 4 procent. Det blev dubbelt så mycket.
Räckvidden i media för Ajaxrapporten uppmättes 1998 till 6 miljoner kronor. För 1999 nådde man 11 miljoner. Och året därpå närmade man sig 15 miljoner.
Så om nu Philips använder samma metod har de säkert stora möjligheter att utveckla varumärket tydligt inom segmentet hälsa och välmående, om de gör det på rätt sätt.
Det ska bli intressant att se hur det utvecklas.
Visste du att Philips ledning endast består av 10 % kvinnor?! Ett gubbföretag av mån för mån med andra ord! suck…