Share on Facebook
Share on LinkedIn

DDB Stockholm vänder upp och ner på dagens arbetsmodeller och ändrar rutinerna. Nu ska kreatörerna briefa byråns planners, istället för tvärtom som annars är det ”normala” sättet att jobba. Det framgår i en intervju på resume.se med byråns vd David Sandström. Han jobbade själv ursprungligen som planner och har säkert många gånger upplevt dilemmat och otydligheterna i plannerfunktionen.

Enligt artikeln på resume.se är syftet att ”tydliggöra planningens roll, som…varit otydlig och otillräcklig när det gäller att utnyttja dess fulla potential.”

Byråns head of planning, Jessica Morales säger i en kommentar i samma artikel:

” I våra ögon så är den kreativa briefen död. Man behöver inte ett papper som dikterar vad man ska göra innan man ens börjat. Det kreatörerna behöver är en mer kontinuerlig närvaro i processen. När de vill ha upplysning, stöd och insikter så skall de få det. Man kan inte komma med en insikt till bordet som ingen har bett om”

I samband med detta delar DDB Stockholm upp planner-avdelningen i två delar: Insight planning, som ska bidra med förståelse för konsumentbeteende och testa hypoteser. Conceptual planning ska jobba i vidare perspektiv och arbeta med övergripande strategier. I det ingår både att kunna se att det kreativa arbetet är på rätt väg mot de mål som kunden satt upp och följer en tydlig röd tråd.

Byråns planners blir en tydligare resurs för kreatörerna, stöd och bollplank för att ytterligare driva kreationerna framåt.

Det ska bli mycket intressant att höra hur det på sikt påverkar och eventuellt förändrar plannerjobbet. Men jag har svårt att tänka mig annat än att det blir mer stimulerande och roligt på kuppen.

Det är ett mycket intressant steg som byrån nu tar.

Framför allt för att det så distinkt påminner oss om och definierar kretivitetens centrala roll och uppgift i byråns verksamhet.

Man kan inte annat än lyfta på hatten för att byrån så uttryckligen bemödar sig om att höja sin kvalitet och sträva mot högre kreativa höjder.

Och skulle det sen mot förmodan visa sig att idén var helt fel, att jobben inte blev bättre, alla planners frustrerade och kreatörerna tappade trådarna fullkomligt, så kommer jag ändå att applådera byrån för att de verkligen försökte rucka på ramarna och höja temperaturen.

Det finns alldeles, alldeles för lite av dessa ambitioner i svensk reklam idag.

Kanske ska man inte bli förvånad över att det är just DDB Stockholm som tar det här steget.

De har inte bara ett stolt arv att bära, utan har även visat på senare år, att man gärna vill svinga sig upp till de höjder man kommer från. Till exempel när de vid årets Cannes Lions var den svenska byrå med flest tävlingsbidrag (omän inte det gav den högsta procentuella utdelningen).

Det är klart att det idag är långt från den kreativa revolutionens härförare DDB på Madison Avenue på 1960-talet till Torsgatan i Stockholm 2012. Och de flesta på byrån idag var inte ens födda när DDB etablerades i Sverige genom köpet av Falk & Pihl.

Men ett ytterligare bevis på ambitionerna att stärka arvet och försöka ta lärdom av ursprunget var det onekligen när byrån förra året anställde Claes Bergqvist. Många i reklambranschen skulle kanske bara konstatera att det är en gammal stöt som var med för länge sen. Men DDB har tagit tillvara på den guldgruva av kunskap och erfarenhet han bär på. Han är nämligen den svensk som har störst kunskap om och erfarenhet av den kreativa revolutionen. Han har i sitt CV, förutom bakgrunden som copywriter på Falk & Pihl, också många resor till Madison Avenue när det begav sig och en enorm bunt annonsavdrag från 60-talet och framåt i bagaget. Han har även skrivit en bok om den kreativa revolutionen, som tryckts i sin fjärde upplaga för ett år sedan

Förra året anställdes han på DDB Stockholm, med uppgiften att inspirera och föreläsa. På hans visitkort står titeln ”Veteran”.

Han har säkert bidragit med några gnistor, när nu byrån vill försöka få fyr på sin nya kreativa revolution.

Nu hoppas jag också bara att byråns kunder, ja inte bara de förstås utan många fler företag, också förstår den markering som det här handlar om. Och att de tar vara på den.

Jag önskar att de alla hade lyssnat Procter & Gambles Marc Pritchard i Cannes i somras.

 

Vill du läsa mer om livet på DDB på Madison Avenue under den kreativa revolutionen? Läs gärna Sam Katz minnen från sin reklamskola. Han var copywriter på DDB i New York. Eller infanterist i sin Napolens (William Bernbach) armé, som han själv uttryckte det. Han medverkade som krönikör i Quo Vadis, under sina sista år.

 

Print Friendly
Tagged with:
 

Kommentera

Looking for something?

Use the form below to search the site:


Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!

%d bloggare gillar detta: