Årets Guldäggsgala är minnesvärd av flera skäl. Inte minst av det faktum att den blev av, detta märkliga år. Den digitala galan var en bra lösning på ett ovanligt problem och en utmärkt påminnelse om hur viktig bra, högkreativ reklam är.  Det har alltid funnits folk som inbillat sig att Guldägg och andra reklampriser bara […]

Läs mer

Varumärken är känsliga varelser. De behöver ständig omtanke och vård för att växa, bli starka och robusta. Livet på marknaden är hårt och kraven tuffa. Och de blir bara tuffare. Dagens konsumenter vill inte bara ha bra produkter till rimliga priser. Eller varumärken som bidrar till deras prestige och manifesterar dem själva. De förväntar sig […]

Läs mer

Är det möjligen så att Ikea också drabbats av ”jag-kan-själv-syndromet”. En ack så vanlig, men riskabel åkomma för företag med nya marknadschefer.  ”Inte vill jag ärva någon annans gamla byrå. Jag vill sätta mitt eget avtryck på det här bolaget”.  Den historien har vi hört förr.  Jag har svårt att frigöra mig från känslan att […]

Läs mer

För någon vecka sedan såg jag en kort notis i Bob Hoffmans nyhetsbrev om ”Londons nyaste och äldsta byrå”. Ancient & Modern är både helt nystartad och samtidigt stans äldsta byrå, eftersom de tre grundarnas medelålder är 64 år. Något de inte hymlar med, trots att ålderismen i Storbritannien är lika utbredd som i Sverige.  Nu handlar […]

Läs mer

About a week ago I saw a short note in Bob Hoffman’s newsletter about ”London’s newest and oldest agency”. Ancient & Modern is both completely new and at the same time the oldest agency in town, since the average age of the three founders is 64 years. Something they do not conceal, even though ageism in the […]

Läs mer

It’s not exactly brain surgery. But it’s still about the brain. The lack of knowledge on how the brain works is one important reason why more and more of today’s advertising is more or less wasted. This is what Orlando Wood has shown in his book ”Lemon”, which was presented at EffWeek in London in October. An […]

Läs mer

Det är inte hjärnkirurgi direkt. Men det handlar ändå om hjärnan. Bristen på insikter om hur hjärnan fungerar är nämligen en mycket starkt bidragande orsak till att allt mer av dagens reklam är mer eller mindre bortkastad. Det har Orlando Wood visat i sin bok ”Lemon”, som presenterades på EffWeek i London i oktober. En viktig bok […]

Läs mer

Jag har tidigare kritiserat Apollo för deras korkade beslut att skrota sin tydliga, särskiljande varumärkesbärare, guden Apollo. Tillsammans med Belinda Carliles hit ”Heaven is a place on earth” blev Apollos varumärkeslöfte glasklart. Ingen kunde missa vilken resebyrå som kunde ge dig en himmelsk semester. Guden dök upp i Apolloreklamen i december 2012 och Apollos dåvarande marknadsdirektör, Marie Lindqvist, […]

Läs mer

Igår skrev jag ett inlägg om IPA:s och Peter Fields Larmrapport ”The cirisis in creative effectiveness”. Där tar han bland annat upp hur ökad kortsiktighet bidragit till att reklam inte längre kan göra sitt jobb för att bygga starka, framgångsrika och lönsamma varumärken.  Det finns förstås flera skäl till denna negativa utveckling och hit hör […]

Läs mer

Jag har i några inlägg nämnt Brand Orientation Index. Så det kan ju vara på sin plats att beskriva det lite mer ingående.  Ju mer varumärkesorienterat ett företag är, desto lönsammare är det. Medan de mest varumärkesorienterade företagen i genomsnitt når en rörelsemarginal på 14 procent, så får de minst varumärkesorienterade nöjda sig med ett […]

Läs mer

Looking for something?

Use the form below to search the site:


Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!