Så här i efterdyningarna av Guldägget kan det verkligen vara på sin plats att påminna om betydelsen av högkreativ reklam. Och att den också måste få tillräckligt med utrymme för bästa möjliga utväxling. Det finns flera skäl att lyssna på Marc Pritchard, Procter & Gamble’s Chief Brand Officer. Han har talat om kreativitetens betydelse vid […]

Läs mer

Guldäggsutdelningen är reklamårets nyårsafton och bokslutet över ett års kreativitet. Denna så viktiga faktor för reklamens effektivitet. Det tål att påminna om. Gång på gång. Det gjorde också Henrik Sjödin, strateg på Åkestam Holst, i ett blogginlägg på resume.se i torsdags. Bland annat påpekade han att ”företag som vunnit erkännande för kreativ reklam får ut […]

Läs mer

När vinnaren av Titanpriset offentliggjordes vid Guldäggsgalan igår, uppstod en stämning som jag aldrig tidigare upplevt på en Guldäggsfest. Och jag har varit på rätt många. Riktigt hur många, vet jag inte riktigt. På väg in till festen igår, mötte jag David Orlic, Komms ordförande. Vi kom att tala lite om hur många galor vi […]

Läs mer

Tove Langseth är årets Platinaäggvinnare. Det berättade di.se i går kväll. Det var en väldigt trevlig nyhet! Akademin, som haft så svårt att hitta kvinnor, lyckas nu äntligen! ”Igen”. Tove blir den fjärde kvinnan i Akademin, sedan starten 1975. Hon är en av dem jag själv brukar nämna som en alldeles utomordentligt lämplig kandidat, för att […]

Läs mer

Lars Hall har lämnat oss. Landets främste art director genom tiderna. Hans betydelse för reklam, formgivning och fotografi är enorm och bestående. Jag träffade Lars Hall första gången på våren 1983. Det var Guldäggsgala i Grand Hôtels Vinterträdgård. Jag var praktikant på Resumé och fick hjälpa till med bevakningen från festen genom att notera namnen […]

Läs mer

#metoo-rörelsen öppnade i dammluckor som aldrig kan stängas igen. Flodvågen sköljer över större delen av världen, även om förutsättningarna för förändring naturligtvis varierar. Den australiska medieplattformen SBS skrev i en artikel i november, att rörelsen är speciellt stark i Sverige. Något som man bland annat förklarade med att Sverige kommit förhållandevis långt, när det gäller […]

Läs mer

Jag fick ett brev häromdagen, undertecknat av ”Anonym konsument”. Brevet innehöll en fråga och en bild. Frågan var ”Är det här ett etiskt sätt att jobba på gentemot leverantörer ur konkurrenssynpunkt och konsumentens fria val i butik?” Bilden var fotograferad från anslagstavlan i lunchrummet i en av Hemköps egenägda butiker. Den visar hur Hemköp ska […]

Läs mer

Sällan har kreativiteten varit viktigare än nu. Av många skäl. Vi skulle därför behöva en ny, kreativ revolution. Jag har skrivit om det flera gånger. Bland annat här, i samband med Guldäggets 50-årsjubileum, då jag ledde en diskussion med tre platinaäggvinnare, som representerade tre generationer av Platinaakademien (Lars Falk, Joakim Jonason och Anna Qvennerstedt). Jag […]

Läs mer

Det har gått snart 25 år, sedan Thorleif Håwi lämnade Sverige för Thailand, där han öppnade byrå tillsammans med Ron Spaulding. De två hade jobbat tillsammans på reklambyrån Hera på 70-talet. Men, innan de två återförenades professionellt, hade Thorleif Håwi hunnit med en framgångsrik, svensk reklamkarriär. Han började dock sitt yrkesliv som sportjournalist och var […]

Läs mer

Det blev alltså Jesper Kouthoofd som belönas med Platinaägg och blir ny medlem i klubben. Förlåt, akademien. Jag vill inte förta glädjen för Jesper Kouthoofd. Han har onekligen gjort en insats, värd att uppmärksamma, i starten av Acne och med alla de klassiska reklamfilmer han ligger bakom. Ja, han kan definitivt vara värd ett Platinaägg. […]

Läs mer

Looking for something?

Use the form below to search the site:


Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!