Idag kom en pressrelease från Orkla Foods, som berättade att de säljer varumärket Mrs Cheng’s till Continental Foods. Skälet anges vara att Orkla behöver koncentrera sin portfölj till färre kategorier. Mrs Cheng’s är ett exempel på varumärkesbygge, som idag i stort sett är omöjligt. Det lilla familjeföretaget, som skapar ett starkt varumärke utifrån sin egen […]

Läs mer

I helgen såg jag två nya reklamfilmer på tv. Två nya, svenska reklamproduktioner, mitt bland alla casinon och betting-sajter. Visst låter det som något man borde bli glad över? Men, milde tid vilka filmer! Först såg jag filmen från Postnord. I någon slags självömkande försök att vara rolig, undrade filmen hur det skulle gå om […]

Läs mer

Idag, torsdag 15 november, släppte den brittiska varuhuskedjan, John Lewis årets julreklam. Först på sociala medier och ikväll i brittisk tv, på prime time. Den är redan spridd i raketfart över Facebook och andra sociala medier. John Lewis, har arbetat upp ett enormt reklamkapital och de förstår verkligen att vårda det. Redan i september började […]

Läs mer

Det ser dystert ut, när det gäller hur företagens förvaltar sitt reklamkapitalet. Alldeles för få har uppenbarligen över huvud taget tänkt på frågan. För en tid sedan var Peter Field och Les Binet i Stockholm för att tala om hur reklam skapar effekt och lönsamhet på ett seminarium som arrangerades av SprintAd (ett nationellt säljbolag som representerar […]

Läs mer

Ännu en av våra främsta kreatörer har lämnat oss. Anders Wester var 63 år, när han nyligen gick bort efter en längre tids sjukdom. Men han var med länge och har åstadkommit mer än många hinner under en betydligt längre karriär. Han drevs av en brinnande passion och total hängivenhet för uppdraget och reklamens uppgift. […]

Läs mer

Anders Ericson har beslutat att lämna jobbet som vd på Sveriges Annonsörer, berättar en pressrelease från organisationen. Efter 19 år tycker han att det kan vara dags för något annat. Man kan inte annat än respektera och förstå Anders Ericsons beslut. Han har varit vd länge.  Eftersom förbundet nu, enligt releasen, ska dra igång ett stort […]

Läs mer

En av våra riktigt stora kreatörer, Gunnar Fältman, har lämnat oss. På torsdag skulle han ha fyllt 90 år. Men förra veckan slog han istället följe med sin gamle vapendragare Kaj Malmén i den stora himmelska kreatörsklubben. De båda startade Fältman & Malmén 1965. Ett i kreativt radarpar som gav sina uppdragsgivare stora framgångar. De samarbetade […]

Läs mer

Det händer ytterst sällan. Men någon enstaka gång emellanåt träffar jag på reklam som gör mig rent lycklig. Som den här, som dök upp när jag kom till sidan fem i Dagens Nyheter för några dagar sedan: En sådan annons kan man bara göra om man (förutom att ha ett friskt självförtroende och en riktigt […]

Läs mer

Det finns all anledning att lyfta på hatten och tacka Carl Fredrik Sammeli för hans insatser för den svensk PR- och kommunikationsbranschens utveckling! För några veckor sedan berättade Carl Fredrik Sammeli, i DI Weekend, att han beslutat att lämna Prime, som han startade tillsammans med Folke Hammarlind 1998. Byrån som snabbt blev Sveriges främsta PR-byrå och […]

Läs mer

För åtta-tio år sedan hade det varit lika orimligt att föreslå en sammanslagning av Dagens Media och Resumé, som att säga att AIK och Djurgården borde gå ihop till ett lag. Men, idag är världen en annan. Inte minst medievärlden. Och det finns en klar logik i båda lägren bakom affären. På en marknad där […]

Läs mer

Looking for something?

Use the form below to search the site:


Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!