It’s not exactly brain surgery. But it’s still about the brain. The lack of knowledge on how the brain works is one important reason why more and more of today’s advertising is more or less wasted. This is what Orlando Wood has shown in his book ”Lemon”, which was presented at EffWeek in London in October. An […]

Läs mer

Det är inte hjärnkirurgi direkt. Men det handlar ändå om hjärnan. Bristen på insikter om hur hjärnan fungerar är nämligen en mycket starkt bidragande orsak till att allt mer av dagens reklam är mer eller mindre bortkastad. Det har Orlando Wood visat i sin bok ”Lemon”, som presenterades på EffWeek i London i oktober. En viktig bok […]

Läs mer

Jag har tidigare kritiserat Apollo för deras korkade beslut att skrota sin tydliga, särskiljande varumärkesbärare, guden Apollo. Tillsammans med Belinda Carliles hit ”Heaven is a place on earth” blev Apollos varumärkeslöfte glasklart. Ingen kunde missa vilken resebyrå som kunde ge dig en himmelsk semester. Guden dök upp i Apolloreklamen i december 2012 och Apollos dåvarande marknadsdirektör, Marie Lindqvist, […]

Läs mer

Igår skrev jag ett inlägg om IPA:s och Peter Fields Larmrapport ”The cirisis in creative effectiveness”. Där tar han bland annat upp hur ökad kortsiktighet bidragit till att reklam inte längre kan göra sitt jobb för att bygga starka, framgångsrika och lönsamma varumärken.  Det finns förstås flera skäl till denna negativa utveckling och hit hör […]

Läs mer

Jag har i några inlägg nämnt Brand Orientation Index. Så det kan ju vara på sin plats att beskriva det lite mer ingående.  Ju mer varumärkesorienterat ett företag är, desto lönsammare är det. Medan de mest varumärkesorienterade företagen i genomsnitt når en rörelsemarginal på 14 procent, så får de minst varumärkesorienterade nöjda sig med ett […]

Läs mer

It is really about time for marketers and advertising consultants to think carefully about what they are doing. Otherwise there is a great risk that adverting is losing the ability of creating increased profitability and that creativity will be considered unnecessary. Earlier this summer, IPA – the Institute of Practitioners in Advertising (”British Comm”) published […]

Läs mer

Det är verkligen på tiden att marknadsförare och kommunikationskonsulter att ta sig en rejäl funderare på vad de håller på med. Med nuvarande utveckling riskerar reklamen att förlora sin kraft och förmåga och kreativitet betraktas som onödigt fluff. I början av sommaren publicerade IPA – the Institute of Practitioners in Advertising (”brittiska Komm”) en larmrapport […]

Läs mer

In the earlier post ”Time to wake up” I referred to the report “The cirisis in creative effectiveness”. I also mentioned the Brand Orientation Index, a study on the financial results of companies focusing on brand building compared with companies which did not. So it might be in its place to describe it a little more […]

Läs mer

Jag har fått förslag och förfrågningar från flera håll om att skriva mer på engelska i min blogg. Och många ämnen som jag skriver om är förstås inte specifikt svenska. Dessutom är det ju kul att kunna sprida mer information om svensk forskning och andra företeelser, där vi har enhel del att lära ut till […]

Läs mer

I Dagens Nyheter skriver Jack Werneridag om sina minnen av och med Metro, under rubriken ”En gång vajade en skog av gröna Metro på tunnelbanan”.  Det är lite av en kärleksförklaring till den tidning som en gång fanns och som han redan som 14-åring erbjöd sina tjänster. Det tog ytterligare ungefär 10 år innan han kunde […]

Läs mer

Looking for something?

Use the form below to search the site:


Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!