Förra veckan meddelade Lee Clow att han tänker pensionera sig efter 50 år i branschen. En av världens absolut mest uppmärksammade och hyllade reklamfilmer, Apples ”1984” är ett av hans verk. Likväl som hela Apple-strategin ”Think different”. Han har haft ett mycket nära samarbete med Steve Jobs och Apple under 30 år. Men hans portfolio […]

Läs mer

I januari 2009 skrev jag en krönika i Dagens Industri med rubriken ”Läge tänka i nya banor”. Den föranleddes av att Pia Grahn skulle sluta som vd på Reklamförbundet och spekulationerna om vem som skulle efterträda henne var livliga. Jag skrev då i min krönika: ”Mitt förslag är: Ingen. Det här är ett bra tillfälle […]

Läs mer

Idag har Kom! presenterat ”Effektprinciperna”, åtta principer för effektiv kommunikation. Det vill säga en samling goda råd till medlemmarna om hur de ska tänka och agera i samarbetet med sina uppdragsgivare, för att det ska bli så framgångsrikt och effektfullt som möjligt. En grupp erfarna och kunniga medlemmar ur Koms Effektkommitté har satt samman rapporten, […]

Läs mer

Den ideella föreningen Äkta Vara korade igår Lätta till överlägsen vinnare av antipriset ”Årets Matbluff”. Ett pris som säkert svider rejält för Lättas ägare Upfield (som nyligen köpt varumärket av Unilver). Och ett pris som även pekar på ett intressant perspektiv i varumärkesutvecklingens värld. Föreningen Äkta Vara har grundats av Mats-Eric Nilsson, journalist och författare […]

Läs mer

Idag kom en pressrelease från Orkla Foods, som berättade att de säljer varumärket Mrs Cheng’s till Continental Foods. Skälet anges vara att Orkla behöver koncentrera sin portfölj till färre kategorier. Mrs Cheng’s är ett exempel på varumärkesbygge, som idag i stort sett är omöjligt. Det lilla familjeföretaget, som skapar ett starkt varumärke utifrån sin egen […]

Läs mer

I helgen såg jag två nya reklamfilmer på tv. Två nya, svenska reklamproduktioner, mitt bland alla casinon och betting-sajter. Visst låter det som något man borde bli glad över? Men, milde tid vilka filmer! Först såg jag filmen från Postnord. I någon slags självömkande försök att vara rolig, undrade filmen hur det skulle gå om […]

Läs mer

Idag, torsdag 15 november, släppte den brittiska varuhuskedjan, John Lewis årets julreklam. Först på sociala medier och ikväll i brittisk tv, på prime time. Den är redan spridd i raketfart över Facebook och andra sociala medier. John Lewis, har arbetat upp ett enormt reklamkapital och de förstår verkligen att vårda det. Redan i september började […]

Läs mer

Det ser dystert ut, när det gäller hur företagens förvaltar sitt reklamkapitalet. Alldeles för få har uppenbarligen över huvud taget tänkt på frågan. För en tid sedan var Peter Field och Les Binet i Stockholm för att tala om hur reklam skapar effekt och lönsamhet på ett seminarium som arrangerades av SprintAd (ett nationellt säljbolag som representerar […]

Läs mer

Ännu en av våra främsta kreatörer har lämnat oss. Anders Wester var 63 år, när han nyligen gick bort efter en längre tids sjukdom. Men han var med länge och har åstadkommit mer än många hinner under en betydligt längre karriär. Han drevs av en brinnande passion och total hängivenhet för uppdraget och reklamens uppgift. […]

Läs mer

Anders Ericson har beslutat att lämna jobbet som vd på Sveriges Annonsörer, berättar en pressrelease från organisationen. Efter 19 år tycker han att det kan vara dags för något annat. Man kan inte annat än respektera och förstå Anders Ericsons beslut. Han har varit vd länge.  Eftersom förbundet nu, enligt releasen, ska dra igång ett stort […]

Läs mer

Looking for something?

Use the form below to search the site:


Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!