Henri Pagot visste vad han pratade om – och varför

Den 21 april somnade Henri Pagot in efter en längre tids sjukdom. Han var (bland annat) något så ovanligt som en svensk journalist som både…

It ain’t rocket science! Eller?

Under majoriteten av mina 40+ år som journalist inom marknadsföringsområdet har jag skrivit otaliga artiklar, krönikor och rapporter om betydelsen av långsiktigt varumärkesbyggande.  Och hösten…

Tillbaka till framtiden! Eller hur, Resumé?

Resumé publicerade idag en intressant kommentar från gårdagens Guldäggsgala. Deras reporter, Andreas Rågsjö-Thorell, menade att ”svenska byråer gläntar på dörren till framtidens affärer”, och menade…

Bravo Cannes Lions! Glaslejonet ”for Change” går från ”femvertising” till ”humvertising”

I år är det tio år sedan som Cannes Lions instiftade kategorin ”Glass, a Lion for Change”, med fokus på reklam som kämpar mot könsstereotyper…

Till minne av Mats Dafnäs

Ännu en av dem som bidragit till reklam- och kommunikationssektorns utveckling är borta. För knappt två veckor sedan gick Mats Dafnäs bort till följd av…

Är det förmågan eller möjligheten som fattas?

I kulturdelen i dagens DN har skribenten Saga Cavallin ondgjort sig över att, som hon menar, ”Reklammakarnas skrivförmåga tycks ha nått all time low”. Som…

Hej då Janne!

Ännu en reklamprofil har lämnat oss. Förra veckan tog cancern sista setet mot Janne Rönnmark. Han var visserligen ingen av affischprofilerna, eftersom han var projektledare.…

Cannes Lions 2024: Trist reklam är ett gigantiskt resursslöseri

Det finns snart sagt hur många studier som helst som tydligt visar värdet av långsiktig, högkreativ kommunikation för att bygga starka varumärken som ger ökad…

Cannes Lions 2024: Ingen tvekan om att mångfald är lönsamt

Ett av Cannes Lions seminarier inleddes av Sima Bahous, Under-Secretary-General på FN och Executive Director för UN Women. Hon påminde marknadsförarna om deras möjlighet att…

Cannes Lions 2024: Verklighetsförankring och långsiktighet bakom Unilevers framgångar

Unilever utsågs av Cannes Lions till” Creative Marketer of the Year 2024”. En utmärkelse som de också fick 2010. Esi Eggleston Bracey är Chief Growth…