B2B är inte så annorlunda som de vill tro

Nyligen skrev jag ett inlägg om Kantars rapport ”Blueprint for Brand Growth – and how CMO:s can operationalise it”. Där har Kantar samlat fakta och…

Vad gör marknaden mottaglig för varumärket?

Ända sedan 2006 har Kantar studerat världens mest värdefulla varumärken och publicerat resultaten i rapporten BrandZ 100. Där har man vägt samman bolagens ekonomiska nyckeltal…

Så skapas kultur för effekt

Att kreativiteten spelar roll för effekten av marknadskommunikationen är ingen nyhet. En studie för några år sedan från Kantar och WFA (World Federation of Advertisers)…

Unilever är årets annonsör i Cannes Lions

Flera av Unilevers varumärken har blivit mångfaldigt belönade i alla tänkbara reklamtävlingar runt om i världen. Så det är inte någon stor överraskning att företaget…

När till och med platinan fick guldkant

Guldäggsgalan fick sitt nuvarande format 2022 och jag hoppas man håller fast vid den fortsättningsvis. Det räcker att putsa lite på detaljerna, men inte mer.…

Café au Lait, kampanjen som gjorde mjölk trendig

I Facebook-gruppen Reklamsnack startade häromdagen en tråd om bra reklamprodukter och självklart nämndes Café au Lait-kopparna. Eftersom det är ett så bra exempel på ett…

100-wattaren: Applåder och förhoppningar

Förra veckan var det dags för årets 100-wattsgala i Blå Hallen i Stadshuset. Som vanligt en mycket väl arrangerad fest för att fira kreativitet och…

Nils Törnbloms passion

Jag fick en intressant fråga om bland annat Allmänna Annonsbyrån, Nils Törnblom och reklambranschen på 60-talet från en läsare. Dessvärre kunde jag inte svara på…

Epica: Sverige bäst i Norden

Vinnarna i årets Epica Awards korades för en dryg vecka sedan och då kammade de svenska bidragen hem 1 guld, 7 silver och 3 brons.…

En hommage till Hans Mosesson

Det var väl en och annan som höjde på ögonbrynen när den gamle proggaren från Nationalteatern, Hans Mosesson, gav sig in i reklamens värld och…